Er worden veel reizen en thuiswerkdagen gedeclareerd op feestdagen, in weekenden en op verplicht vrije dagen en weken. Dat blijkt uit de steekproeven die de dienst HRM doet in Reisbalans. Die declaraties zijn niet per se onterecht, zegt HR-adviseur Doenja Mensink. “Maar we gaan leidinggevenden vragen om met deze collega’s in gesprek te gaan.” Ook worden woon-werkritten regelmatig als dienstreizen geschreven.
Er kunnen goede redenen zijn om op bijzondere dagen een rit of thuiswerkdag te declareren, zegt Mensink. “Zo zijn er natuurlijk collega’s die in weekenden werken, bijvoorbeeld bij open dagen. En er zijn collega’s die op uitzonderlijke dagen werken”. Maar HR ziet ook dat er wel erg veel reizen en thuiswerkdagen worden gedeclareerd buiten normale uren en dagen. De leidinggevenden van Saxionners die uit de steekproeven komen, krijgen deze week bericht van HR met de oproep om in gesprek te gaan met de collega.
In januari 2023 ging Saxion over op Reisbalans voor de registratie van woon-werkverkeer en dienstreizen. Met Reisbalans gaat Saxion uit van vertrouwen in de medewerker, aldus Mensink. Leidinggevenden krijgen de declaraties van individuele medewerkers niet te zien of aangeboden voor een akkoord. Wel werd met de centrale medezeggenschap afgesproken dat er steekproeven worden gehouden. Dat is onlangs gebeurd.
Mensink denkt dat nog niet voor iedereen duidelijk is wat je mag declareren en hoe je dat precies doet. Dan gaat het bijvoorbeeld over woon-werk reizen met de auto, die met de invoering van het nieuwe mobiliteitsbeleid niet alleen naar de standplaats gelden, maar ook naar andere Saxion-locaties. Daar mag dus geen dienstreis, waarvoor een hogere kilometervergoeding staat, voor geschreven worden. “Maar we zien bijvoorbeeld ook een declaratie voor een enkele reis op de fiets van 40 kilometer.”
Hele omslag
Mensink zegt dat de dienst HRM bekend is met de kritische geluiden over Reisbalans. “De overgang is natuurlijk een hele omslag”, zegt ze. “Maar we zien ook dat er 1,3 miljoen kilometer meer met het openbaar vervoer is gereisd sinds het nieuwe mobiliteitsbeleid.”
Saxion is in structureel overleg met Reisbalans over mogelijke verbeteringen. “Zo horen we van collega’s dat ze eigenlijk altijd dezelfde woon-werk reizen maken en dat het vervelend is dat je die steeds handmatig moet invoeren. We zijn aan het kijken wat we daarmee kunnen, ook met input van Saxion-onderzoekers die zich met dit soort softwareontwikkeling bezighouden. Maar Reisbalans is een grote organisatie, met meerdere klanten. We kunnen ook weer niet een geheel eigen omgeving laten maken.”
Mobility Board
Met de invoering van het nieuwe mobiliteitsbeleid werd ook een onafhankelijke Mobility Board in het leven geroepen. Wie onevenredig wordt getroffen door het mobiliteitsbeleid, bijvoorbeeld wie reist vanuit een afgelegen gebied, kan zich daar melden. Mensink zegt dat 28 collega’s daar aanklopten voor een uitzondering op het mobiliteitsbeleid. Acht daarvan zijn gehonoreerd.
Gerelateerde artikelen
Thuisgroepen en huiskamers een groot succes? Medezeggenschap heeft z’n twijfels
De Centrale Medezeggenschap was in de laatste overlegvergadering met het college van bestuur kritisch over de ‘thuisgroepen’ en de ‘huiskamers’. Die zijn volgens het bestuur een succes, maar de medezeggenschap denkt daar anders over. “Studenten weten niet wat een thuisgroep is, of wat het belang daarvan is. En we vragen ons af wat de toegevoegde waarde van de huiskamer is.”
Onbezongen held Edwin Vaanholt: “Saxion is een grote warme theemuts”
Als beveiliger ziet Edwin Vaanholt buiten Saxion vaak het allerslechtste van de mens. “Volwassen mensen die zich gedragen als een stel monsters.” Daarom geniet hij des te meer van zijn werk hier, al is het ook weer niet zo dat op de hogeschool helemaal niets gebeurd. “Het is hier misschien niet alle dagen spannend, maar dat laat vooral zien dat we ons werk goed doen.”
Floor fietste virtueel dronken naar huis; “Bij een rotonde zie ik een auto over het hoofd”
Autorijden met drank op: het is not done. Maar menig student zal weleens met een paar borrels op naar huis fietsen. Is dat niet gevaarlijk? Bij student-redacteur Floor Blommaart liep dat, virtueel, niet goed af. Ze deed dinsdag mee met de 3D-Tripping Bike in de hal van het Ko Wierenga-gebouw. “Bij een rotonde zie ik een auto van rechts over het hoofd. Het wordt zwart voor mijn ogen.”