Er worden veel reizen en thuiswerkdagen gedeclareerd op feestdagen, in weekenden en op verplicht vrije dagen en weken. Dat blijkt uit de steekproeven die de dienst HRM doet in Reisbalans. Die declaraties zijn niet per se onterecht, zegt HR-adviseur Doenja Mensink. “Maar we gaan leidinggevenden vragen om met deze collega’s in gesprek te gaan.” Ook worden woon-werkritten regelmatig als dienstreizen geschreven.
Er kunnen goede redenen zijn om op bijzondere dagen een rit of thuiswerkdag te declareren, zegt Mensink. “Zo zijn er natuurlijk collega’s die in weekenden werken, bijvoorbeeld bij open dagen. En er zijn collega’s die op uitzonderlijke dagen werken”. Maar HR ziet ook dat er wel erg veel reizen en thuiswerkdagen worden gedeclareerd buiten normale uren en dagen. De leidinggevenden van Saxionners die uit de steekproeven komen, krijgen deze week bericht van HR met de oproep om in gesprek te gaan met de collega.
In januari 2023 ging Saxion over op Reisbalans voor de registratie van woon-werkverkeer en dienstreizen. Met Reisbalans gaat Saxion uit van vertrouwen in de medewerker, aldus Mensink. Leidinggevenden krijgen de declaraties van individuele medewerkers niet te zien of aangeboden voor een akkoord. Wel werd met de centrale medezeggenschap afgesproken dat er steekproeven worden gehouden. Dat is onlangs gebeurd.
Mensink denkt dat nog niet voor iedereen duidelijk is wat je mag declareren en hoe je dat precies doet. Dan gaat het bijvoorbeeld over woon-werk reizen met de auto, die met de invoering van het nieuwe mobiliteitsbeleid niet alleen naar de standplaats gelden, maar ook naar andere Saxion-locaties. Daar mag dus geen dienstreis, waarvoor een hogere kilometervergoeding staat, voor geschreven worden. “Maar we zien bijvoorbeeld ook een declaratie voor een enkele reis op de fiets van 40 kilometer.”
Hele omslag
Mensink zegt dat de dienst HRM bekend is met de kritische geluiden over Reisbalans. “De overgang is natuurlijk een hele omslag”, zegt ze. “Maar we zien ook dat er 1,3 miljoen kilometer meer met het openbaar vervoer is gereisd sinds het nieuwe mobiliteitsbeleid.”
Saxion is in structureel overleg met Reisbalans over mogelijke verbeteringen. “Zo horen we van collega’s dat ze eigenlijk altijd dezelfde woon-werk reizen maken en dat het vervelend is dat je die steeds handmatig moet invoeren. We zijn aan het kijken wat we daarmee kunnen, ook met input van Saxion-onderzoekers die zich met dit soort softwareontwikkeling bezighouden. Maar Reisbalans is een grote organisatie, met meerdere klanten. We kunnen ook weer niet een geheel eigen omgeving laten maken.”
Mobility Board
Met de invoering van het nieuwe mobiliteitsbeleid werd ook een onafhankelijke Mobility Board in het leven geroepen. Wie onevenredig wordt getroffen door het mobiliteitsbeleid, bijvoorbeeld wie reist vanuit een afgelegen gebied, kan zich daar melden. Mensink zegt dat 28 collega’s daar aanklopten voor een uitzondering op het mobiliteitsbeleid. Acht daarvan zijn gehonoreerd.
Gerelateerde artikelen
APO-directeur Suzan Koning wordt interim-bestuurder: “Ik plak niet aan het pluche”
Suzan Koning wordt op interim-basis lid van het college van bestuur van Saxion. Koning is nu nog directeur van de Academie Pedagogiek en Onderwijs (APO). Ze gaat vanaf 1 maart tijdelijk de positie van Timo Kos overnemen, die vertrekt naar de Universiteit Leiden.
Onvrede over leiderschap binnen DMC, onder andere externe coaching moet verbetering brengen
Medewerkers van de Dienst Marketing & Communicatie (DMC) zijn niet tevreden over het leiderschap binnen de dienst. Dat blijkt uit de deelresultaten van het tweejaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Ook vinden medewerkers dat er door het managementteam niet adequaat werd gereageerd bij sociaal onveilig gedrag. Ook bij de Academie Bestuur Recht & Ruimte (ABR&R) zijn daar twijfels over. De diensten HRM en Control, Finance en Audit (CFA) komen op veel vlakken juist opvallend goed uit het onderzoek.
Voorkomen van valpartijen; spoorlijntje naast gebouw Deventer krijgt nieuwe bestrating
Wie vanochtend kwam aanrijden bij Saxion Deventer kon er niet omheen: er wordt gewerkt aan het oude spoorlijntje voor de parkeerplaats. Het gaat om onderhoud en dan vooral om de situatie veiliger te maken. “Mensen vielen over de rails”, weet Jos van Rodijnen van de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer, dat eigenaar is van het pad.