CvB-lid Timo Kos riep gisteren tijdens de overlegvergadering met de Centrale Medezeggenschap medewerkers en studenten op om te protesteren tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Medewerkers die tijdens de protesten op 14 november in Utrecht willen protesteren, krijgen hun reiskosten vergoed door Saxion.
Woordvoerder Karin Effing laat weten dat voor studenten op 14 november geen aanwezigheidsplicht geldt, behalve bij verplichte onderwijsactiviteiten die niet ingehaald of verzet kunnen worden. Ook gaan toetsen gewoon door. Het inhalen van gemiste stof blijft wel de verantwoordelijkheid van de student zelf, aldus Effing.
Timo Kos zal zelf ook aanwezig zijn, net als twee weken geleden bij het protest tegen de langstudeerboete, gaf hij gisteren aan tijdens de overlegvergadering met de Centrale Medezeggenschap.
We willen mensen in de gelegenheid stellen om op 14 november te demonstreren, zei collegevoorzitter Anka Mulder tijdens die vergadering. Daarvoor kiest Saxion dezelfde lijn als twee weken geleden, vulde Timo Kos aan: “Maak afspraken in je team als je naar Utrecht wil. Voor het reizen kun je de OV-kaart van Saxion gebruiken. Het is fijn als er veel mensen meegaan, het is een belangrijk moment.”
Ook riep hij op om de online petitie te tekenen. “Er zijn nog maar 25 duizend bezwaren.” Dat moeten er volgens hem veel meer zijn. Kos noemde de bezuinigingsplannen op zijn LinkedIn eerder al ‘afbraakbeleid van dit kabinet’.
Lessen en toetsen gaan 14 november wel gewoon door, gaf Kos in de vergadering aan. De protestdag wordt georganiseerd door de vakbond FNV samen met onderwijsbond AOb en partners als WOinActie. Het programma bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een demonstratie die om 13.00 uur vertrekt vanuit het Moreelsepark en zal eindigen op het Domplein.
Archieffoto. Tijdens de officiële opening van het hogeschooljaar vroeg bestuursvoorzitter Anka Mulder de aanwezigen om mee naar buiten te gaan om een statement te maken. Foto: SaxNow
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.