Vanaf volgende week parkeer je in Deventer niet meer met je parkeerpas, maar met dezelfde ‘tag’ waarmee je deuren opent. In Enschede was dit al vanaf augustus zo. Doei overbodige pasjes. Maar vanaf wanneer kun je ook koffie tappen en printen met je tag?
Volgens Erwin Dekker, projectleider bij de Business Service Organisatie, ligt de focus voorlopig nog op de realisatie van het toegangsbeheer. In gewone mensentaal: de vervanging van de huidige sloten van ruimtes door het digitale systeem met de tag. “In Deventer zijn we dat aan het afronden, daarna is Apeldoorn aan de beurt.”
Ook in het Epy Drost-gebouw in Enschede (de befaamde Glasbak) moeten daarna de sloten nog vervangen worden om geschikt te zijn voor de tags. Vervolgens is het nog de beurt aan een aantal bijzondere sloten, die om allerlei redenen nog niet vervangen konden worden.
Pas daarna wordt gekeken naar de printers en koffieapparaten en kan dus bijvoorbeeld de koffiepas uit de portemonnee verdwijnen. Ook heb je dan geen gebruikersnaam en wachtwoord of ov-kaart meer nodig om op de printers in te loggen. Dekker kan op dit moment geen exacte indicatie noemen van de afronding daarvan, maar hij denkt dat dit in de eerste helft van volgend jaar gerealiseerd is. De apparaten hoeven daarvoor waarschijnlijk niet aangepast te worden.
De invoering van de tags hoort bij het nieuwe toegangsbeheersbeleid van Saxion. Volgens Dekker was er in het verleden sprake ‘van best een wildgroei’ aan uitzonderingen en maken de tags het veel makkelijker te beheren wie er wel of geen toegang heeft tot een ruimte. “Je bent dan bijvoorbeeld niet meer afhankelijk van de vraag of iemand die uit dienst gaat zijn sleutel wel inlevert.”
Gewenning
Volgens Dekker leidt de invoering van de tags niet tot bijzonder grote problemen. “Natuurlijk zijn er wel wat specifieke use-cases, waarvoor niet gelijk een pasklare oplossing is. Maar zeker als ik kijk naar hoe groot en divers Saxion is, vind ik dat het over het algemeen goed gaat.”
Om de ruimtes te betreden waartoe ze toegang hebben, moeten medewerkers wel elke 24 uur hun rechten updaten, op strategische plekken in de gebouwen. Volgens Dekker leidt dat niet tot veel klachten. De termijn van een dag is ‘marktconform’, zegt hij. “Dat heeft ook met de veiligheid te maken. Zelfs als je je tag dan kwijtraakt, heeft iemand anders geen toegang tot ruimtes.”
Volgens hem is het ook een kwestie van gewenning. “Aan het begin zul je zien dat mensen wel eens vergeten hun rechten te updaten, maar als dat een paar keer gebeurt, zul je zien dat ze de volgende keer vanzelf wel langs de update-punten gaat.”
Gerelateerde artikelen
Drone met ‘vliegende hand’ voert voor het eerst onderhoud uit aan operationele windturbine
Een drone uitgerust met een gereedschapshand, die op grote hoogte onderhoud en inspectie doet op een operationele windturbine. Het lectoraat Smart Mechatronics and Robotics (SMART) testte deze drone, SARAX, voor het eerst en met succes in Eemshaven. De drone moet de veiligheid en efficiëntie van het onderhoud aan windturbines verhogen.
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
SaxNow Loopt Stage bij de schoonmaak: van poepsporen tot vergeten vuilniszakken (VIDEO)
Altijd al willen weten wie jouw lokaal schoonmaakt of hoe de broodjes in de kantine worden gemaakt? In SaxNow Loopt Stage onthullen we de geheimen achter de schermen van Saxion. In aflevering 1 loopt Sterre (21) mee met schoonmaakster Jackie (62). “Ik ga dit niet aan mijn moeder vertellen, want dan moet ik dit thuis ook doen.”