Vanaf volgende week parkeer je in Deventer niet meer met je parkeerpas, maar met dezelfde ‘tag’ waarmee je deuren opent. In Enschede was dit al vanaf augustus zo. Doei overbodige pasjes. Maar vanaf wanneer kun je ook koffie tappen en printen met je tag?
Volgens Erwin Dekker, projectleider bij de Business Service Organisatie, ligt de focus voorlopig nog op de realisatie van het toegangsbeheer. In gewone mensentaal: de vervanging van de huidige sloten van ruimtes door het digitale systeem met de tag. “In Deventer zijn we dat aan het afronden, daarna is Apeldoorn aan de beurt.”
Ook in het Epy Drost-gebouw in Enschede (de befaamde Glasbak) moeten daarna de sloten nog vervangen worden om geschikt te zijn voor de tags. Vervolgens is het nog de beurt aan een aantal bijzondere sloten, die om allerlei redenen nog niet vervangen konden worden.
Pas daarna wordt gekeken naar de printers en koffieapparaten en kan dus bijvoorbeeld de koffiepas uit de portemonnee verdwijnen. Ook heb je dan geen gebruikersnaam en wachtwoord of ov-kaart meer nodig om op de printers in te loggen. Dekker kan op dit moment geen exacte indicatie noemen van de afronding daarvan, maar hij denkt dat dit in de eerste helft van volgend jaar gerealiseerd is. De apparaten hoeven daarvoor waarschijnlijk niet aangepast te worden.
De invoering van de tags hoort bij het nieuwe toegangsbeheersbeleid van Saxion. Volgens Dekker was er in het verleden sprake ‘van best een wildgroei’ aan uitzonderingen en maken de tags het veel makkelijker te beheren wie er wel of geen toegang heeft tot een ruimte. “Je bent dan bijvoorbeeld niet meer afhankelijk van de vraag of iemand die uit dienst gaat zijn sleutel wel inlevert.”
Gewenning
Volgens Dekker leidt de invoering van de tags niet tot bijzonder grote problemen. “Natuurlijk zijn er wel wat specifieke use-cases, waarvoor niet gelijk een pasklare oplossing is. Maar zeker als ik kijk naar hoe groot en divers Saxion is, vind ik dat het over het algemeen goed gaat.”
Om de ruimtes te betreden waartoe ze toegang hebben, moeten medewerkers wel elke 24 uur hun rechten updaten, op strategische plekken in de gebouwen. Volgens Dekker leidt dat niet tot veel klachten. De termijn van een dag is ‘marktconform’, zegt hij. “Dat heeft ook met de veiligheid te maken. Zelfs als je je tag dan kwijtraakt, heeft iemand anders geen toegang tot ruimtes.”
Volgens hem is het ook een kwestie van gewenning. “Aan het begin zul je zien dat mensen wel eens vergeten hun rechten te updaten, maar als dat een paar keer gebeurt, zul je zien dat ze de volgende keer vanzelf wel langs de update-punten gaat.”
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.