Al fietsend binnendoor via het oude spoorlijntje naar de fietsenstalling van Deventer: het mag niet meer. Het net geplaatste ‘verboden te fietsen’ bord moet ervoor zorgen dat het smalle paadje alleen nog voor voetgangers toegankelijk is. “Het kwam tot valpartijen, waarvoor zelfs de ambulance is opgeroepen.”
Wie met de fiets vanaf de Boreel naar Saxion in Deventer komt, is vast weleens in de verleiding gekomen om de kortste route te nemen. Het smalle paadje, dat eigenlijk alleen bedoeld is voor wandelaars, wordt vaak door fietsers gebruikt. Het pad is eigenlijk een bewaard gebleven oud-industriespoor dat langs de zijkant van het gebouw loopt en uitkomt bij de fietsenstalling.
Parallel aan het pad kun je een fietspad nemen. Alleen, dit pad ligt in een ruime bocht, waardoor wie over het fietspad gaat, gevoelsmatig een eind omfietst. Voor laatkomers of ongeduldige fietsers is het daarom al jaren erg aantrekkelijk om daarom het kortere (wandel)pad te kiezen.
Of er gefietst mocht worden op het spoorlijntje, was tot nu toe onduidelijk. Het gebeurde altijd wel. Volgens Hermine van Belle (FSO gebouwbeheer) was het nodig daar verandering in aan te brengen. “Er waren valpartijen, waarbij voor een van die valpartijen zelfs de ambulance is opgeroepen.”
Volgens Van Belle kwamen er meerdere meldingen binnen. Daarop heeft Saxion de eigenaar van het pad benaderd, de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED). De gemeente heeft inmiddels een bord geplaatst, om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Ter plekke blijkt dat niet iedereen die waarschuwing serieus neemt. Fietsers komen af en aan over het pad. “Er loopt nu toch niemand”, vertelt bedrijfseconomie-student Yori Woessink (21). “Eerlijk gezegd, denk ik niet dat het bord gaat helpen, iedereen neemt toch de kortste route.”
Er zijn ook twijfelaars, zoals Karlijn Eijk (23), archeologie-studente. Ze komt traag aanfietsen. “Ik was aan het twijfelen of ik wel of niet ging afstappen. Het is echt een luxeprobleem, maar ik vind het wel vervelend dat dit bord er nu staat. Ik moet dan omfietsen of afstappen.”
Als het aan Aventus-student Faisal Badwi ligt, blijft iedereen gewoon over het paadje fietsen. “Ik loop hier altijd langs, maar heb nog nooit last gehad van de fietsers. Ik snap heel goed dat ze gewoon de kortste route nemen.”
Gerelateerde artikelen
Collegevoorzitter Inge Grimm over reorganisatie; “Doet pijn, maar het is nodig”
Saxion gaat reorganiseren en fors bezuinigen. Dat doet pijn en gaat gepaard met zorgen, erkent collegevoorzitter Inge Grimm. Volgens haar blijft het onderwijs en onderzoek onaangetast. “Deze reorganisatie zat er al langer aan te komen. Uitstellen van wat moet heeft geen zin,” zegt ze.
In het hok: studievereniging Watt
In deze aflevering van ‘In Het Hok’ krijgen we een exclusief kijkje in het hok van studievereniging Watt. In dat hok wordt ontstresst, komt een zelfbenoemd ‘stelletje autisten’ bij elkaar, maar overheerst bovenal het gezinsgevoel. En dan is er nog de koffie. “We zetten hier de sterkste koffie van heel Saxion.”
Bestuur geeft eerste inkijk in nieuwe organisatie: hier kom je (mogelijk) te werken
Het college van bestuur bracht vanmiddag naar buiten hoe het de nieuwe organisatie van de hogeschool voor zich ziet. Het bestuur wil de opleidingen onderbrengen in zes grote academies met als werktitels Economie, Maatschappij, Gezondheid, Leefomgeving & Ruimte en Techniek. De Parttime School blijft een eigen academie. Er komen drie ondersteunende diensten: Informatie- en Facilitair Management, Onderwijs en Onderzoek en Bedrijfsvoering.