‘De Tulp’ krijgt een nieuwe stek. Saxion schenkt het megakunstwerk dat sinds 1996 voor het gebouw in Deventer staat aan De Nollen, een kunstlandschap in Den Helder dat beheerd wordt door de zoons van de overleden maker. Het werk stond de plannen voor de entree aan de stadskant van het gebouw in de weg.
In Den Helder zijn ze verguld met het werk, zegt Gijs van de Wint, een van de zonen van de in 2006 overleden maker Rudi van de Wint. “Wij zijn er heel blij mee, het is een prachtig beeld, iconisch en enig in zijn soort.”
Het kunstwerk wordt in juli verplaatst. Dat is een hele operatie, zegt Van de Wint. De stalen ‘bloem’ van roestbruin cortenstaal schat hij op een omvang van 8 bij 8 bij 8 meter en gewicht van 25 ton. “De bladeren moeten losgeslepen en daarna weer helemaal in elkaar gelast worden. Daar hebben we de expertise voor, maar het is een behoorlijke klus.”
De gedachte is dat het werk straks in de duinen bij Den Helder weer in zijn volle glorie te zien zal zijn. In Deventer werd het de afgelopen jaren dichter bij de gevel geplaatst én stond het watermechanisme, dat water over de roestkleurige bloembladeren liet stromen, al jaren uit wegens overlast, zoals roestplekken en vlekken in kleding. Van de Wint: “Het idee is om dat hier wel in ere te herstellen.”
Met de verhuizing van het werk is geen aankoopbedrag gemoeid. Saxion schenkt het werk aan De Nollen. Over de kosten voor de verhuizing zijn De Nollen en Saxion in gesprek. “Zij regelen het grootste deel, maar het kan zijn dat Saxion een deel van de kosten voor het weghalen betaalt”, zegt Tromp.
Nieuwe entree
De hogeschool zat plat gezegd al langer met ‘De Tulp’ in zijn maag. De entree aan de handelskade moet er compleet anders uit komen zien in de toekomst – minder verstopt vooral- en daar is ruimte voor nodig. Zo denkt Saxion ook aan een ‘terrasachtige omgeving’ aan die kant. In die plannen is geen ruimte voor het werk.

Het werk staat sinds 1996 voor het gebouw aan de Handelskade, maar al jaren niet meer in volle glorie: zo staat het dichter bij het gebouw en staat de 'vernevelaar' die water spuit uit. Foto's: SaxNow
Dus probeerde de hogeschool eerder met de gemeente nog een betere plek te vinden voor de grote stalen bol met ‘bloembladeren’. Daarvoor werd gedacht aan het tegenover gelegen water van de Handelskade. “Maar daar ging de gemeente niet in mee”, zegt Jan Tromp, directeur van de Facilitaire Service Organisatie (FSO).
Het contact tussen Saxion en de zonen van Van de Wint kwam min of meer toevallig tot stand. Die zijn bezig met een catalogus van het werk van hun vader, en daarvoor werden ook in Deventer foto’s gemaakt. Zo kwam hen ter ore dat Saxion wel van het werk afwilde en ontstond een gesprek tussen Saxion en de nazaten van de kunstenaar.
Beide partijen zijn heel blij met de gevonden oplossing. “Wij zijn heel blij dat we een plek hebben gevonden waar het beter past en meer van zijn oorspronkelijke waarde heeft”, zegt Tromp, die ook kunstcoördinator Ruben Sinkeldam raadpleegde over de verhuizing. Die zegt dit een heel ‘nette oplossing’ te vinden. “Ik sta achter dit besluit. Als we iets met zo’n belangrijk werk willen, betrekken we de kunstenaar erbij. In dit geval is dat de familie van. Wie zou ik dan zijn om hier tegen te zijn?”
Schappelijk
Gijs van de Wint noemt de opstelling van Saxion heel schappelijk. “Het is niet zo dat we het hoeven te kopen.” Hij roemt de waarde van het werk. “Het is eigenlijk een atypisch werk voor mijn vader. Het is wel echt voor de oorspronkelijke plek gemaakt, maar als dat dan niet meer mogelijk is, dan is het prachtig om het terug te laten keren naar de plek waar de oorsprong ligt.”
FSO-directeur Tromp zegt ‘zeker een keer te gaan kijken’ als het werk in De Nollen staat. Van de Wint kan zich voorstellen dat meer mensen uit Deventer het daar komen bekijken. “Iedereen is welkom, ook mensen die het werk missen in Deventer.”
Wat is De Nollen? En wie was maker Rudi van de Wint?
Reinder Wepko (of Ruud) Van de Wint (1942-2006) is zeker geen onbekende kunstenaar; zo zijn er in de plenaire zaal van de Tweede Kamer tien zeven meter hoge kleurrijke schilderijen van hem te zien. Ook zijn tientallen sculpturen door het land zijn een bekend gezicht, zoals ‘De Tong van Lucifer’ in de Flevopolder. Ook bekend is zijn in 2007 postuum onthulde monument voor de slachtoffers van de vliegramp in Tenerife, een wenteltrap van 18 meter hoog.
Hij leidde een teruggetrokken bestaan op De Nollen, een voormalige militair terrein in de Duinen, dat hij van ‘nogal een vuilnisbelt’ omvormde tot een landschapskunstwerk met grootse beelden. De Nollen is een totaalkunstwerk. Na zijn dood in 2006 namen zijn zoons Gijs en Ruud jr het beheer over.
Gerelateerde artikelen
SaxNow wint prijs met column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar; én krijgt aanmoediging
De column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar kreeg donderdag een gedeelde derde prijs bij de Kring Awards. “Heerlijke column, creatief, satirisch en (tijd)geestig, waarin de auteur bezuinigingen op een cabareteske wijze bespreekt en – geïnspireerd door andere branches – filosofeert over nieuwe inkomstenbronnen voor zijn hogeschool”, aldus het juryrapport.
Het lijden van langstuderende studenten ging ze aan het hart, dus begonnen docenten Corrie en Egbert-Jan een klasje dat geen klas is
A-systemisch, noemen docenten Egbert-Jan Pasman en Corrie Hemkes de aanpak die ze bedachten voor langstudeerders van Civiele Techniek. Lokalen regelen ze zelf voor hun klasje, dat eigenlijk geen klas is. Ze voelen zich verantwoordelijk. “We zien het menselijk leed dat hierachter schuil gaat.”
Commentaar: De waarde van persvrijheid
In de week waarin de onafhankelijke hoger onderwijsmedia de persvrijheid vieren, betoogt hoofdredacteur Rik Visschedijk dat die persvrijheid waarde heeft en om een investering vraagt. “Daar hoort een fatsoenlijk budget en mankracht bij, die losstaat van groeiende óf krimpende studentenaantallen. SaxNow vraagt al sinds haar oprichting, nu vijf jaar geleden, ieder jaar om een fatsoenlijk budget, in lijn met de collega-redacties – gewoon, zodat we ons werk goed kunnen doen.”