In het kader van de bezuinigingen gaat Saxion een deel van het Edith Stein-gebouw verhuren aan het ROC van Twente. Daarmee verhuist een deel van de academie APO en er zal verbouwd worden. “Dat we straks met alle medewerkers in dezelfde kant van het gebouw zitten, vind ik alleen maar heel fijn.”
Wat die verhuur oplevert voor Saxion, wil Lian Wienk (manager Vastgoed FSO) niet vertellen. “Dit gaat om afspraken tussen ons het ROC. Maar het is zeker een goede inkomstenbron.”
Het ROC van Twente gaat de torens P en Q (linkertorens ten opzichte van de ingang) huren. De medewerkers en lokalen die zich nu in die torens bevinden, zullen in de zomervakantie verhuizen naar de overkant. Afgelopen zomer is er al een kleine verhuizing geweest binnen het Edith Stein-gebouw, maar door deze verhuur zal dat aankomende zomer weer gaan gebeuren.
“Het ROC heeft gekozen voor de torens P en Q zodat ze haar eigen identiteit kan behouden”, vertelt Lian Wienk, manager Vastgoed FSO. Er zijn onderdelen van de torens N en O (aan de kant van de ingang) die niet zouden kunnen verhuizen, zoals het FabLab. “Nu krijgen ze echt hun eigen torens en hebben ze de mogelijkheid om een eigen ingang te maken.”
De Verpleegkunde-opleiding van het ROC zal onder andere naar Edith Stein verhuizen. “Dat zou ook voor nieuwe studenten op Saxion kunnen leiden”, zegt Wienk.
Of het ROC zelf een ingang gaat maken is nog niet duidelijk, maar de huidige ingang gaat wel verbouwd worden. Het studielandschap van de tweede verdieping, wordt naar beneden verplaatst. Daar is hoofddocent Anique Bokdam blij mee. “Nu kom je er niet warm binnen, met die praatpaal waar niemand gebruik van maakt”, zegt ze. Daarbij verwijst ze naar de beleving van het gebouw, waar medewerkers ontevreden over zijn.”
Geen of minimaal last
Het verhuizen en verbouwen zal in de zomervakantie plaatsvinden. “Op die manier hebben studenten en medewerkers hier minimaal of geen last van”, vertelt Wienk. Hoe de nieuwe indeling er precies uit komt te zien is nog niet bekend, maar er wordt wel geschoven in werkplekken. “De APO had eigenlijk ook te veel vierkante meters werkruimte”, vertelt Wienk.
Er zullen straks minder vierkante meters zijn voor de werkplekken en de indeling zal er ook anders uit gaan zien. “Er komen meer open werkruimtes en gedeelde werkplekken. Hoe die indeling er verder uit gaat zien, is aan de APO.” Niet alleen over de indeling mogen medewerkers meepraten. Ook over de kleuren en stijl mag meegedacht worden. “Wij zijn tenslotte niet diegene die er moeten werken”, zegt Wienk.
De medewerkers van de APO die we spreken hebben vertrouwen in de verhuizing. “Ik geloof dat het goed gaat komen en het is begrijpelijk dat er bezuinigd moet worden”, vertelt Carlinda Fuselier (docent Pedagogisch Educatief Professional). Esther Zanderink, docent Natuur en Techniek, ziet er een groot voordeel in. “Dat we straks met alle medewerkers in dezelfde kant van het gebouw zitten, vind ik alleen maar heel fijn.”
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”