Studentassistenten en stagiairs krijgen dit jaar weer een eindejaarsgeschenk. Vorig jaar kregen deze studenten de vergoeding voor het eerst niet, want Saxion was bang dat de Belastingdienst het geschenk als verkapt loon zou zien.
De studenten krijgen hetzelfde eindejaarspresentje als ‘gewone’ werknemers, namelijk een tegoed van zo’n 40 euro te besteden op een Saxion-deel op de website Tintelingen. Voor het tegoed maakt het niet uit of je als student fulltime aan de slag bent als stagiair, of dat je een kleiner studentassistent-contract hebt.
Marijke Kamphuis, directeur HRM, zegt ‘blij’ te zijn dat stagiairs en studentassistenten weer een eindejaarsgeschenk krijgen. “Het is natuurlijk leuk om een cadeautje te kunnen geven, en vooral is het een mooie blijk van waardering voor deze studenten die goed werk doen.”
Vorig jaar kregen studentassistenten en stagiairs het presentje ineens niet meer. Dat kwam omdat Saxion voorzichtig was met de wet DBA, zei Kamphuis toen. Die wet regelt de werkrelatie met zelfstandigen en Saxion voorzag dat de Belastingdienst strenger zou meekijken. Maar dat blijkt mee te vallen, vertelt Kamphuis nu. “We hebben nog eens goed gekeken naar de regels en er blijkt ruimte te zijn.”
Dat studentassistenten en stagiaires vorig jaar geen eindejaarsgeschenk kregen leidde vorig jaar tot een spontane actie. Britt Krabbe, programmamaker bij Studium Generale, vond het geen pas geven dat deze groep werd uitgesloten van het cadeau.Ze besloot na het lezen van dat nieuws op dit medium haar eigen eindejaarsgeschenk beschikbaar te stellen voor één van die studenten. Kamphuis zegt dat ze verder geen kritische geluiden heeft gehoord.
Het gaat dit jaar om zo’n 150 studentassistenten, weet Kamphuis. Hoeveel stagiaires Saxion nu heeft weet ze niet precies.
Gerelateerde artikelen
Column: Tevreden
Mijn lezers trekken op basis van mijn geschreven werk misschien soms wel eens een andere conclusie, maar zelf zou ik me beschrijven als een tevreden mens, zeer tevreden zelfs. Op het leven an sich heb ik weinig aan te merken. Ik ben blij met mijn eigen middelmatigheid.
Xem Vermeij wint Saxion Kunstprijs: “Druk de Turkse nationaliteit van mijn vader niet langer van mij weg”
De Saxion Kunstprijs is dé jaarlijkse prijs van Hogeschool Saxion in Oost-Nederland, bedoeld voor werk van jonge en veelbelovende kunstenaars uit de regio. In Deventer was donderdagmiddag de uitreiking. De Zwolse student Xem Vermeij (24) won de editie van 2026 met zijn fotografie over jongeren met dubbele nationaliteiten. “Ik win, ik kan wel schreeuwen, maar doe het niet.’'
Saxion-studenten winnen landelijk HBO-Rechten Debattoernooi: ‘We dachten dat we vierde waren geworden’
Zes tweedejaars rechtenstudenten van Saxion wonnen vorige week het landelijke HBO-Rechten Debattoernooi in Amsterdam. “Het was superspannend tot het laatste moment, zegt teamcaptain Nathalie Mendes de Léon (23). De winst betekent automatisch dat Saxion volgend jaar het toernooi organiseert.