Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
De bijeenkomsten zijn een initiatief van de beweging Samen in Stilte. Die ontstond in september toen een groep collega’s met elkaar in gesprek raakten. Ze kwamen tot het punt dat ze allemaal een soort machteloosheid, wanhoop of frustratie deelden over de dingen die gebeuren in de wereld. “Je kunt er eigenlijk niks mee”, zegt Van Grunsven.
Samen in Stilte is naar eigen zeggen opgezet om met elkaar in contact te komen en ruimte te creëren voor gesprek. Hierdoor staan de medewerkers ook, op persoonlijke titel, elke eerste maandag van de maand tijdens het afgaan van de sirenes met een spandoek bij de ingang. “We hopen aandacht te vragen en het gesprek te starten.”
Bijeenkomst
Nu houden ze op maandag 30 juni twee bijeenkomsten: eentje van 12.00 tot 13.00 uur in Enschede (H0.07a) en eentje van 16.00 tot 17.00 uur in Deventer (A3.60). ‘Het doel is met elkaar in gesprek te gaan, te luisteren en diverse perspectieven die er zijn te respecteren en met elkaar te verbinden’, zo valt te lezen in een aankondigend nieuwsbericht.
Van Grunsven verwacht niet gelijk een heel grote opkomst. “Maar dat is ook prima, met een kleine groep kunnen we het open gesprek aangaan.”
Ze zou van een succes spreken als de bijeenkomst op 30 juni ‘gewoon gezellig’ was. “Dat klinkt een beetje gek.” Maar toch kwam ze na feedback van een student kwam tot die conclusie. “Als het niet gezellig is, kan je niet leren, want sfeer is belangrijk. Er moet een veilige omgeving gecreëerd worden.”
“We hebben geen oplossing”
Waarom Van Grunsven en haar collega’s dit allemaal doen, weet ze eigenlijk zelf ook niet precies. “Misschien hebben we geen oplossingen, maar wij ervaren wel machteloosheid en onvrede over wat er in de wereld gebeurt. Daar willen we aandacht aan geven.”
De beweging kwam op gang na de rode-lijndemonstraties in Nederland. “Wij zijn niet degenen die hiermee zijn gestart. Wij hebben er een eigen vorm aan gegeven”, vertelt Van Grunsven. “Welke vorm dat in de toekomst moet gaan zijn, weten we nog niet.”
Wel heeft de groep al mooie gesprekken gehad met het College van Bestuur, zegt Van Grunsven. “Ze gaven aan dat ze het thema belangrijk vinden. Het zou mooi zijn als het CvB daar ook echt wat actie op zou zetten.”
Handelingsverlegenheid bij docenten
Uit onderzoek blijkt volgens Van Grunsven dat er handelingsverlegenheid is bij docenten bij het praten over dit soort onderwerpen. “Ze denken dat ze niet goed in staat zijn het gesprek aan te gaan.” Ze zou graag zien dat docenten deze vaardigheden aangeleerd krijgen. “Ik denk dat de organisatie daar wel echt een taak in heeft.”
“Hogescholen zijn ook wettelijk verplicht aandacht te besteden aan maatschappelijk verantwoordingsbesef”, zegt Van Grunsven.
Ze vindt dat de focus binnen Saxion heel erg gericht is op de arbeidsmarkt en dat er meer aandacht mag komen voor democratische vaardigheden en persoonlijke vorming. “Het zou ook moeten gaan om wie je bent als mens en wat jouw plek is in de wereld. Hoe neem je verantwoordelijkheid voor de wereld en voor elkaar?”
Gerelateerde artikelen
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.