dev

Studenten bedenken ultieme deal: Deventer promoten in ruil voor gratis huisvesting

Gratis in Deventer wonen in ruil voor stadspromotie? Een aantrekkelijke deal toch? Een groep van zeven Saxion-studenten deed onderzoek naar het verbeteren van Deventer als studentenstad tijdens het Smart Solutions semester. Gisteren presenteerden ze tijdens het online symposium Deventer of the Future het resultaat: ‘Jij maakt Deventer’. Het idee? Studenten gaan zélf aan de slag om Deventer als studentenstad op de kaart te zetten.

Dat Deventer tekortkomt als studentenstad, is al jaren een doorn in het oog van scholen, gemeente en het bedrijfsleven. De opdracht voor het onderzoek kwam dan ook van niemand minder dan wethouder Thomas Walder van Economie en Arbeidsmarkt. Waarom? “Meer studenten geven een impuls aan de cultuur en demografie van Deventer.”

Betrokkenheid

Dat er nooit een oplossing kwam voor dit ‘probleem’ is volgens de groep studenten onder meer te wijten aan het gebrek aan betrokkenheid van studenten zelf. Eileen Knijf, student tourism management en Daniek Temmink, student creative business, zien dat als een belangrijke voorwaarde voor succes. “Je ziet dat wat er gebeurt, vooral neergezet wordt door volwassenen. De positionering van Deventer past niet bij studenten en dat wordt op deze manier versterkt. Wij vinden dat het door studenten zelf moet worden gedaan”, vertelt Eileen.

Maar hoe krijg je studenten zelf zover om promotie te gaan maken voor hun stad? Gratis huisvesting! Het idee was er volgens Eileen ineens. Misschien wel door haar eigen situatie: ze woont in Enschede en ging in Deventer studeren omdat ze haar opleiding daar wel in het Nederlands kon volgen. “Dat ik niet in Deventer ben gaan wonen heeft voornamelijk te maken met het geld. De afschaffing van de basisbeurs is daar denk ik een grote oorzaak van. Misschien had ik het anders wel gedaan.”

Vier onderdelen

In een stad wonen zorgt vanzelfsprekend voor meer betrokkenheid bij die stad. Deze studenten zijn dan ook bij uitstek geschikt om het verschil te maken, bedacht de projectgroep. Ze verdeelden het grote idee vervolgens in vier delen: de try-out, run your own party, actief online en pimp your event. Bij ieder onderdeel trekken twee studenten de kar in ruil voor gratis wonen - in totaal dus acht studenten.

Met de try-out moet de aankomende student aangesproken worden. Een van de oorzaken van het gebrek aan aantrekkingskracht is volgens de studenten dat Deventer nog onbekend is. Met een (virtuele) tocht door wat Deventer te bieden heeft willen ze daar verandering in brengen. “Een laagdrempelige kennismaking met Deventer”, aldus de groep in hun videopresentatie.

vid

Het online symposium Deventer of the Future

Themafeesten

Een andere oorzaak is het gebrek aan activiteiten. “Horecagelegenheden zijn een randvoorwaarde voor een bruisende studentenstad. Deventer heeft er 230, maar de laatste jaren zijn veel kroegen vervangen door terrasjes en restaurantjes.” Binnen het onderdeel run your own party gaan twee studenten iedere maand samen met de horeca in Deventer een themafeest organiseren. Elke keer op een andere plek, zodat studenten het uitgaansleven echt leren kennen.

Twee andere studenten gaan meer aandacht en aanwezigheid genereren binnen het onderdeel actief online, waarin ze sociale media zoals TikTok en Instagram gebruiken om studenten aan te spreken. En met pimp your event maken twee studenten de evenementen die Deventer heeft aantrekkelijker voor studenten. Bijvoorbeeld het Dickens Festijn of de Boekenmarkt. Hartstikke leuke en drukke evenementen, maar nog weinig toegespitst op studenten.

Gemeenteraad

Komende week mogen ze hun idee presenteren in de Deventer gemeenteraad. Volgens de wethouder wordt er goed gekeken naar de uitvoering. “Het zijn serieuze plannen en het is zeker de bedoeling dat in ieder geval een deel daarvan wordt uitgevoerd. Al zouden ze maar de helft waarmaken, dan zouden we al veel bereiken.”

De groep studenten heeft al gehoord van Walder dat het social-media-onderdeel erg aanspreekt. Ze hopen dat het daar niet bij blijft. Daniek: “Natuurlijk hopen we dat er iets mee gedaan wordt, maar de onderdelen van Jij maakt Deventer zijn als geheel bedacht en vullen elkaar aan.” Met andere woorden: je kunt pas een stad als studentenstad promoten als je iets te promoten hebt.

Interdisciplinair

Naast Eileen en Daniek bestaat de projectgroep uit Lucas Bakker, Veronique Nijhuis (beiden international business-studenten), Franca Tolsma (verpleegkunde), Sali Fendakly (tourism management) en Jessie Dunnewold (creative business). Vanuit hun eigen disciplines hebben ze kritisch naar de ideeën gekeken. “Je ziet dat de verschillende vakgebieden en verschillende persoonlijkheden elkaar goed aanvullen. Ik ben bijvoorbeeld heel kritisch en Jessie oplossingsgericht. Zij heeft dan altijd weer een creatieve oplossing voor iets waar ik twijfels over had.”

De gemeente is niet de enige die baat heeft bij dit soort interdisciplinaire projectgroepen. Maar liefst 1100 studenten houden zich in groepjes bezig met zulke vraagstukken. Erna Engelen is projectleider en ziet innovatieve ideeën ontstaan in opdracht van (lokale) bedrijven. “Innovatie komt altijd waar die disciplines elkaar ontmoeten. Je hebt altijd andere invloeden nodig. Bedrijven en organisaties vinden dat allemaal prachtig. We hebben dit jaar veertig opdrachten ergens anders moeten uitzetten.”

Deventer, studentenstad?

Het is overigens niet de eerste keer dat het thema Deventer als studentenstad aan de orde komt. Al jaren zijn gemeente, scholen en bedrijfsleven aan het nadenken over de aantrekkelijkheid voor studenten. Lees ook hierover de SaxNow-serie Deventer, studentenstad, waarin duidelijk werd dat studenten de stad als niet erg aantrekkelijk ervaren en wat een bruisende studentenstad betekent voor studenten én stad.

Coverfoto: Patrick Rasenberg // flickr.com/photos/prasenberg/
Yoni Pasman

Yoni Pasman

Gerelateerde artikelen