In deze aflevering van Opgevallen: Georg Riemann. Hij is psychotherapeut en geeft al vijftien jaar lessen gezondheidspsychologie op de opleiding Toegepaste Psychologie. Zijn studenten roemen hem om de verhalen die hij vertelt, die een flinke portie humor bevatten. Want volgens hem zou zonder humor de wereld ondragelijk zijn: “Op deze manier probeer ik sommige onderwerpen wat minder zwaar te maken.”
Student Toegepaste Psychologie Simon Oude Weernink twijfelt geen moment over een docent die hem opvalt: dat is Georg. “Bijna iedere student kent hem, en heeft een zwak voor hem. Hij heeft jaren gewerkt als psychotherapeut en vertelt hierover in zijn psychopathologie-colleges. Zijn manier van vertellen is erg bijzonder, je merkt dat het zijn passie is en hij probeert alles op een interessante manier over te brengen, waardoor studenten ook echt hun aandacht erbij kunnen houden. Ook heeft hij een ontzettend goed gevoel voor humor.”
Waarom denkt u dat u bent opgevallen?
“Ik had al wel zo’n vermoeden dat het zou zijn door mijn lessen psychopathologie, die zijn erg populair namelijk. Psychopathologie gaat over alle psychische aandoeningen zoals depressie, angststoornissen, verslaving, autisme, schizofrenie, noem maar op. Ik heb daar veel werkervaring in, dus voor studenten is het superinteressant als ik daarover vertel en voorbeelden geef van situaties die ik heb meegemaakt. Bijvoorbeeld verhalen over exposure-therapie, waarin mensen worden blootgesteld aan hun angsten. Een verhaal dat ik vaker vertel, is hoe ik met iemand met hoogtevrees uren lang op een toren stond. Dit soort verhalen probeer altijd met humor te vertellen. Een Duitser en humor, dat komt waarschijnlijk niet zo vaak voor.”
Humor is dus een belangrijk onderdeel van uw lessen. Hoe gaat dat samen met zulke serieuze onderwerpen?
“In een hoorcollege hang ik natuurlijk niet anderhalf uur de clown uit. Maar ik ga die tijd ook niet doorkomen zonder een beetje humor. Het gaat dan wel over zware onderwerpen zoals depressie, of mensen die suïcidaal zijn, maar door humor probeer ik het ook af en toe iets luchtiger te maken. En het is ook mijn manier om contact te leggen met de studenten, en ze (letterlijk) bij de les te houden. Zonder humor zou de wereld ondragelijk zijn.”
Waarom bent u overgestapt naar het docentschap?
“Ik vind drie dingen leuk: mensen behandelen, onderzoek doen en lesgeven. Ik heb gemerkt dat deze alle drie tegelijkertijd uitvoeren, niet werkt. Daarom probeer ik het af te wisselen en te combineren. Ik had een baan binnen de algemene psychiatrie, maar miste de sfeer van een onderwijsinstelling. Toen ben ik bij Saxion terecht gekomen, heel wat jaren geleden. Daarnaast ben ik de afgelopen jaren ook bezig geweest met een promotieonderzoek, en binnenkort ga ik promoveren. Nu is het wel de vraag: wat ga ik hierna doen? Fulltime aan de slag als docent? Ik merk ook dat het kriebelt om misschien weer enkele dagen te werken bij een behandelpraktijk. En dat zou voor studenten ook leuk zijn, want dan heb ik weer verse verhalen om te delen in de lessen.”

Georg Riemann: "In een hoorcollege hang ik natuurlijk niet anderhalf uur de clown uit. Maar ik ga die tijd ook niet doorkomen zonder een beetje humor." Foto's: Ronald Hissink
Zijn er ook minder leuke dingen aan het docentschap?
“Wanneer studenten ongeïnteresseerd zijn. Dat werkt voor mij ook demotiverend. Als je wil dat ik er een leuke les van maak, dan moet je zelf ook inzet tonen. Ik vertel ook veel persoonlijke verhalen, over mijn eigen situatie of familieleden bijvoorbeeld. Dit ga ik natuurlijk niet doen bij studenten die erbij zitten alsof ze liever naar huis gaan. Het is geven en nemen.
De coronaperiode vond ik ook een verschrikkelijke tijd, al het persoonlijke contact verdween. Ergens halverwege een online college speelde ik een video af, in de presentatie. Daarna ging ik gewoon verder met mijn verhaal. Op een gegeven moment ging mijn werktelefoon af, ik werd gebeld door het secretariaat. Ik heb het genegeerd want ja, ik kan niet middenin een college mijn telefoon opnemen. Maar ze bleven maar bellen en bellen, een half uur lang. Toen heb ik op een gegeven moment maar opgenomen. Wat bleek: studenten hadden massaal het secretariaat gebeld, omdat ik per ongeluk de les had verlaten. Heb ik dus gewoon een half uur op mijn zolderkamer tegen mijzelf zitten praten…”

Georg Riemann: "De coronaperiode vond ik een verschrikkelijke tijd, al het persoonlijke contact verdween."
Opgevallen
Welke docent maakt voor jou het verschil, gaat door waar anderen ophouden of doet precies wat anderen juist niet doen?
In Opgevallen dragen studenten, studieverenigingen of medewerkers zelf docenten aan die zij heel bijzonder vinden. Wij vragen ze vervolgens het spreekwoordelijke hemd van het lijf. Waarom doen ze dingen anders? Wat drijft ze? Hoe ziet hun privéleven eruit?
Heb je ook een docent die je is opgevallen? Mail ons dan via saxnow@saxion.nl
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Loes van Rijsewijk in Opgevallen: “Ik ben een crazy cat lady die van techno en krachttraining houdt”
In deze aflevering van Opgevallen: Loes van Rijsewijk (33). Ze werkt sinds februari bij Saxion als docente sociologie en criminologie. Maar daar blijft het niet bij; ze produceert ook techno, heft gewichten en verbaast studenten met haar ervaringen uit Amerika. Wel voelt het voor haar nog steeds onwennig als studenten ook echt doen wat ze vraagt: “Ik vind het namelijk helemaal niet leuk om ‘juffrouw’ te moeten spelen.”
Ezra van Rijssen in Opgevallen: “Ik ben te eigenwijs om te doen wat anderen zeggen”
In deze aflevering van Opgevallen: Ezra van Rijssen. Ze geeft de creatieve technische vakken op de opleiding Fashion and Textile Technologies. Met haar Twentse nuchterheid probeert ze haar studenten zoveel mogelijk kennis mee te geven. En dat gaat niet altijd alleen maar over de lesstof. “Ze mogen best wat brutaler zijn.”
Jan Bartels in Opgevallen: “Ik weet zelf ook dat ik het anders doe dan anderen”
In deze aflevering van Opgevallen: Jan Bartels, docent Bedrijfskunde. Naast zijn normale baan als docent, is hij ook militair reservist. Voor hem is dat dé gouden combinatie, de vaardigheden die hij bij defensie opdoet geeft hij mee aan zijn studenten. “Je kan hier op Saxion heel veel leren, maar als je als slimme gast op je kont blijft zitten, gebeurt er niks.”