Toen Tessa Smit (19) haar studiekeuze moest maken, vond ze dat lastig en stressvol. Nu helpt ze twijfelende scholieren met spellen die ze samen met haar medestudenten ontwikkelde. Daarmee hoopt ze hen de onzekerheid te besparen die ze zelf ervoer. “Dan had ik misschien helemaal niet onnodig wiskunde gevolgd.”
Tessa weet nog goed dat ze op haar 15e haar studiekeuze moest maken. Ze herinnert zich ook nog de druk die ermee gepaard ging. “Ik dacht dat het een hele bepalende keuze zou zijn, dus ik voelde er echt stress voor.”
Waar ze vooral op stuitte, was een gebrek aan informatie. “Ik heb dyscalculie en er werd mij altijd gezegd dat ik zonder wiskunde niet ver zou komen.” Daarom koos ze er toen voor om dat lastige vak toch te volgen, met de nodige moeite. “Om er vervolgens achter te komen dat je het voor veel opleidingen helemaal niet nodig hebt.”
Nu helpt ze zelf 15-jarige twijfelende scholieren met hun studiekeuze. Tessa werd afgelopen jaar door Juliëtte Veneman van het Study Succes Centre samen met twee klasgenoten gevraagd om spellen te ontwikkelen die scholieren van havo 3 kunnen helpen met het kiezen van hun profiel en vakkenpakket. Die kan wilde ze niet wilde laten liggen en niet alleen omdat ze destijds zelfs worstelde met haar studiekeuze. “Dit staat beter op mijn CV dan broodjes bakken bij de Appie”, vertelt Tessa.
De spellen
Tessa en haar medestudenten ontwikkelden allerlei verschillende spellen, bijvoorbeeld een verplegingsspel, het bouwen van een brug of een onderhandelingswedstrijdje. Bij het maken van de spellen maakten ze gebruik van de RIASOC-methode. In die methode staat elke letter staat voor een persoonlijkheidstype. Bij deze persoonlijkheidstypes passen bepaalde beroepen en opleidingen. Tijdens de spellen wordt spelenderwijs getest welk persoonlijkheidstype een scholier is, en welke academie of profiel daarbij past. Naast de spellen vullen de scholieren ook een vragenlijst in. Die vragenlijst zorgt ervoor dat de scholieren niet voor een opleiding of vakkenpakket kiezen, alleen omdat ze een bepaald spel het leukste vonden.
Het spel viel goed in de smaak onder docenten, waarna de vraag kwam of ze ook een spel voor scholieren van havo 4 wilden maken. Haar medestudenten zagen daarvan af, maar Tessa zag zelf wel mogelijkheden. “Ik vond het eerste spel maken heel interessant, dus wilde ik deze kans ook pakken.”
De spellen zijn gebruikt tijdens voorlichtingsdagen voor scholieren van havo 3 en 4. Zij kregen een rondleiding door de school en speelden ondertussen de spellen. Tessa begeleidde dat. “Vooral de verbazing van de kinderen was heel leuk. Over hoe groot het Saxion-gebouw is en dat er een supermarkt in de school zit.”
Saxion hoopt met de spellen uitval of het wisselen van opleiding te verkleinen. Tessa zag dat het werkte. “Het zorgt ervoor dat de keuze minder groot voelt. Ze kregen meer rust en vonden de extra kennis heel fijn.”
Tessa’s contract loopt inmiddels ten einde, maar de spellen zijn in het bezit van Saxion een gaan vaker tijdens voorlichtingen voor havo-scholieren gebruikt worden. Terugkijkend had ze heel graag haar eigen spel gehad om haar destijds te helpen. “Als ik toen beter op de hoogte was geweest, dan had ik bijvoorbeeld helemaal niet zo hard hoeven werken om wiskunde te halen.”

(portret)foto's: Marlene Mahn
Gerelateerde artikelen
Toetsing van hbo-onderzoek moet geen nattevingerwerk zijn vindt Sarah Coombs; ze promoveerde op onderzoek van hogescholen
Welk nut? Welke kwaliteit? En: welke impact heeft onderzoek van hogescholen eigenlijk? Is dat überhaupt te meten of op een andere wijze zichtbaar te maken? Zoals bijvoorbeeld bij universitair onderzoek gebeurt? Sarah Coombs (45) is onderzoeksadviseur op Saxion en vroeg het zich al langer af: hoe toetsen hbo-onderzoekers of hun onderzoek effect heeft. Ze promoveerde via Saxion en Universiteit Leiden op hoe je de impact van onderzoek aan hogescholen zichtbaar kunt maken.
Van tv-wereld naar filmclub: docent Sjaak Christenhusz deelt zijn passie met studenten
Steeds minder studenten kijken naar films, viel docent en filmfanaat Sjaak Christenhusz op. En dat vindt hij jammer. “Film is zo’n prachtig medium om een verhaal visueel over te brengen.” Gelukkig is er een oplossing: elke maand organiseert hij samen met zijn broer een filmavond voor studenten. “We hopen ze verder te leren kijken dan hun neus lang is.”
De Studentrecensent: een 6 voor het OV tussen Glanerbrug en Enschede
Wie wel eens met het openbaar vervoer naar Enschede komt, die weet: in de bus of trein in Enschede kan van alles gebeuren. Te veel passagiers, te weinig passagiers, een chauffeur die al een eeuw in dienst is of nog maar net, een halfuur vertraging of juist een paar minuten te vroeg. Niets zo veranderlijk als het weer en het Enschedese openbaar vervoer. Dat houdt het spannend, zullen we maar zeggen. Daarom toch een zes voor het OV tussen Glanerbrug en Enschede.