In deze ingezonden opinie gaat Jan Chris Hullegie, docent en projectleider duurzaamheid Fashion & Textile Technologies, in op het nieuwe Saxion-vervoersbeleid. Op basis van zijn eigen treinervaringen in Duitsland, Denemarken en Zweden betoogt hij waarom de internationale trein zo slecht nog niet is. Al leek dat eerst anders uit te pakken. ‘Het leek erop dat deze ‘wedstrijd trein versus vliegtuig’ al snel in het voordeel van het vliegtuig beslecht zou worden.’
Samen met een collega ben ik op reis voor Saxion naar Denemarken en Zweden. In het kader van het nieuwe Saxion-vervoersbeleid doen we dit volledig met de trein. Volgens NS Internationaal zouden we hier gemiddeld 7x minder CO2 mee uitstoten. In de voorbereidingen met de reisagent werd al meteen een aantal keer duidelijk dat de trein als alternatief van vliegen nog lang geen gemeengoed is. Zo konden we lang niet alle reizen van tevoren boeken en vastleggen, alleen de heen- en terugreis konden van tevoren worden gereserveerd.
Trein-Vliegtuig: 0-1
Bovendien bleek dat het reizen met de internationale trein vanuit Nederland door Duitsland naar Denemarken geen garantie is voor een rit zonder vertragingen. Ook Duitsland heeft zo zijn eigen vertragingen op het spoor en hierdoor misten we onder andere onze aansluiting in Hamburg. Zo werden we ‘verplicht’ anderhalf uur in Hamburg te wachten op de eerstvolgende trein naar Aarhus.
Trein-Vliegtuig: 0-2…
Dit betekende tevens dat onze gereserveerde zitplaatsen niet langer geldig waren en we dus maar moesten zien of we het laatste stuk van Hamburg-Aarhus (ong. 5 uur!) wel konden zitten met al onze bagage en reisvermoeienissen.
Trein-Vliegtuig: 0-3
Kortom, het leek erop dat deze ‘wedstrijd trein versus vliegtuig’ al snel in het voordeel van het vliegtuig beslecht zou worden. Ware het niet dat…..
….het reizen met de trein eigenlijk best wel erg prettig voelt. In de eerste plaats omdat je als reiziger kan staan en gaan waar je wilt. Eenmaal op je plek ben je nog steeds behoorlijk mobiel en flexibel om te gaan en staan waar je wilt. Dat is in een vliegtuig & het vliegveld toch anders. Daar zit je toch altijd enigszins opgesloten tussen douane, duty free shopping (lees Starbucks…) en boarding wachtruimte.
Trein-Vliegtuig:1-3…
Ook in geval van vertragingen, zoals bij ons in Hamburg, ben je nog steeds volledig flexibel om met je spullen een plek te zoeken die je uitkomt, waardoor je niet in een of andere kleffe vertrekhal moet verblijven.
Trein-Vliegtuig:2-3…
Bovendien moet je bij een vertraagde vlucht nog maar afwachten hoe snel je op een volgende vlucht gezet kan worden met alle consequenties van dien.
Trein-Vliegtuig:3-3!
Tenslotte is de algemene sfeer op stations en in treinen over het algemeen toch wat relaxter dan op een vliegveld, waar je toch altijd een wat gespannen sfeer ervaart, althans in mijn beleving. Het zal allicht te maken hebben met de vele security checks en de hoeveelheid ‘blauw op straat’.
Trein-Vliegtuig: 4-3!!
Kortom, mijn conclusie luidt dan ook: ‘de trein is nog niet zo’n slecht alternatief!’
Disclaimers:
- We konden bij de vertraagde overstap in Hamburg uiteindelijk wel zitten, dat hielp wel mee.
- We hadden droog weer, waardoor het slepen met onze bagage naar een plek buiten het station in Hamburg geen straf was.
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.