Onlangs was ik op een tweedaags congres over toetsen in het hoger onderwijs. Het congres verliep zoals zulke congressen verlopen. Goede sprekers, slechte sprekers, levendige workshops, saaie workshops, mensen die met grote passie over iets praten en mensen die proberen je iets te verkopen.
Het is ook altijd boeiend om te horen hoe andere hogescholen omgaan met dezelfde worstelingen als wij: gedoe rond de vraag of programmatisch toetsen nu wel of niet een werkzame en wenselijke toetsmethode is, zorgen over jurisprudentie van de Raad van State als het gaat om plagiaat. Dat soort dingen.
Wat mij echter het meest is bijgebleven is de boodschap die van verschillende sprekers vanuit verschillende invalshoeken helder doorkwam: de triomfantelijke terugkeer van kennis in het hoger onderwijs.
Voor niet-ingewijden zal dit wellicht raar overkomen: hoezo zou kennis zijn verdwenen uit het onderwijs? Dat is het natuurlijk nooit. Maar we hebben wel degelijk jaren achter de rug waarin profeten van onderwijsvernieuwing, in de vorm van (sommige) onderwijskundigen, bestuurders en adviseurs onder de vlag van “21th century skills” het einde van kennisonderwijs verkondigden.
Het idee was dat kennis hopeloos snel zou verouderen, en bovendien over het algemeen direct opgezocht kan worden, terwijl bepaalde kernvaardigheden als creativiteit en samenwerkingsvermogen juist tijdloos zijn.
In essentie, onzin
Deze leer heeft veel invloed op het Nederlandse onderwijs gehad, al zijn er ook altijd tegengeluiden geweest, ook vanuit Saxion. En terecht, want het is, in essentie, onzin. Om een aantal redenen.
In de eerste plaats is het hele verschil tussen kennis en vaardigheden uiterst dubieus. Cognitieve psychologen spreken in plaats van vaardigheden over procedurele kennis, simpelweg een andere vorm van kennis. Denk bijvoorbeeld aan leren autorijden: hiervoor moet je kennis hebben over honderden verschillende kleine dingen: wanneer je in de spiegel moet kijken, wanneer je de koppeling los moet laten, etc. Pas als je al die kennis zo goed beheerst dat je er niet meer over hoeft na te denken kun je autorijden en noemen we het opeens een vaardigheid.
In de tweede plaats is in heel veel gevallen iets niet te begrijpen als je de context niet kent. Dus je kunt iets wel waarnemen, je kunt wel opzoeken wat het precies is, maar je kunt de waarde niet goed inschatten als je niet ook de kennis over de omgeving hebt om het op waarde te schatten. Een arts die een diagnose wil stellen aan de hand van een bepaald symptoom heeft bijvoorbeeld vaak veel aan kennis over de sociaaleconomische situatie van de patiënt: sommige groepen hebben nu eenmaal een veel hoger risico op bepaalde klachten. Maar dat moet je dan wel weten.
In de derde plaats blijkt uit elk onderzoek dat het hebben van enige voorkennis verder leren veel gemakkelijker en aangenamer maakt. Dus het uit je hoofd leren van Afrikaanse hoofdsteden lijkt misschien an sich niet zo zinvol, maar het kunnen plaatsen van Ouagadougou of Antananarivo helpt dan weer wel om vervolgers iets te leren over de fascinerende politieke geschiedenis of de extreme biologische rijkheid van respectievelijk Burkina Faso en Madagaskar.
Sleutel voor beter leven
Dus hoera voor kennisonderwijs! Laten we studenten weer zonder schroom feiten laten stampen, niet omdat het leuk is, niet omdat het gemakkelijk toetsen is (al is dat wel zo), maar omdat het de sleutel is voor beter leren. Misschien kunnen we zelfs zo ver gaan af en toe een boek voor te schrijven in plaats van een serie kennisclips.
We kunnen beginnen met de Afrikaanse hoofdsteden. Omdat het leuk en nuttig is, en ook ter voorbereiding, voor de volgende keer dat klagen dat kennis ouderwets is, weer hip wordt bij de over onderwijs babbelende consultancyklasse die ons vakgebied zo vaak plaagt. Dan kunnen we een mooie, verre en geïsoleerde plek suggereren waar ze heen kunnen met hun adviezen. Antananarivo lijkt me een goed begin.
Of de maan, bijvoorbeeld.
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Column: Lerend vermogen
Ik had voor deze maand eigenlijk een luchtige column geschreven, over grappige lobbyvoorstellen die Saxion zou kunnen doen in aanloop naar de verkiezingen. Dat had een aantal redenen: er is in deze tijd al genoeg om somber over te zijn, bovendien blijken luchtige columns een goede manier om prijzen te winnen.
Column: Prioriteiten
Hoger onderwijs is voor 90 procent kennisoverdracht en vaardigheden aanleren en voor het overige deel pedagogiek. En misschien wel de meest cruciale les die wij studenten op dat laatste gebied meegeven is leren prioriteiten te stellen, en dan bij voorkeur ook nog de juiste.
Column: Bindend Communicatieadvies
Op 2 juli 2002 betrad een groepje studentactivisten van de Landelijke Studentenvakbond een vergadering van de HBO-raad (nu: Vereniging Hogescholen). Ze stelden zich in het midden van de vergaderzaal op met betonblokken aan hun benen geketend. Ze overhandigden de aanwezige hogeschoolbestuurders een petitie tegen het bindend studieadvies (bsa) onder de slogan “bsa een blok aan ons been”.