Ik wil een toekomst. Een toekomst zonder zorgen en voortdurende stress. Ik wil een huis, kinderen en een vaste baan. En het liefst ga ik nu al volledig aan het werk. Niet alleen omdat ik zo graag wil werken, maar vooral ook omdat ik studeren simpelweg niet kan betalen.
Elk jaar wordt het collegegeld weer verhoogd. Zo weer een paar honderd euro erbij alsof het niets is. Maar waar betaal ik eigenlijk voor? En hoe zit het met mijn tijdsinvestering, want ik heb nauwelijks les, maar loop stage én werk anderhalve dag in de week om het collegegeld te kunnen betalen.
Gemiddeld vijf uur in de week les, dat is wat wij als derdejaars Social Work studenten krijgen, in tegenstelling tot de twintig contacturen waarmee Saxion adverteerde toen ik met de opleiding begon. En het is nou ook niet zo dat ik voorgaande jaren zoveel meer lessen had. Het is teleurstellend.
Omgerekend betaal ik dit jaar ongeveer 65 euro per lesdag. Met de klas betalen wij zo’n 1000 euro per dag, en dat is het naar mijn mening gewoon niet waard. Ik betaal me scheel voor vijf uur les in de week, terwijl ik vanuit andere studies hoor dat zij wel volledige weken les krijgen voor dit bedrag. Het is belachelijk en het voelt oneerlijk. Hoe kan het dat er zoveel verschil zit in vergelijking met andere opleidingen?
Want waarom krijgen wij als Social Work studenten in verhouding zo veel minder les? Ik weet dat Saxion niets aan het verplichte collegegeld kan veranderen, maar mijn opleiding schiet wel te kort, als je kijkt naar wat wij voor het geld terugkrijgen. Want wij krijgen niet alleen weinig uren voor dit bedrag, ook leer ik tijdens de opleiding niet genoeg over de taken die ik ga krijgen in het werkveld.
Ik leer voornamelijk tijdens mijn stage en werk en mis vanuit school de handvatten om mijn taken voldoende uit te kunnen voeren. En waarom ben ik überhaupt begonnen met het hbo, als mijn collega's met mbo 4 meer kennis hebben over de doelgroep waarmee we werken, en de handvatten aangereikt kregen om de taken in het werkveld uit te voeren.
We betalen erg veel, en krijgen hiervoor te weinig terug. Het geeft mij twijfels en als ik vooraf had geweten hoe het daadwerkelijk zat met de uren, had ik misschien niet eens voor deze opleiding bij Saxion gekozen. Als ik nou wat meer les had gekregen, had ik tenminste nog het idee dat wij als studenten waar kregen voor ons geld.
Want op dit moment moet ik naast vijf uur les, 28 uur stage en schoolwerk, nog twaalf uur per week werken, omdat ik anders mijn collegegeld niet kan betalen.
Gerelateerde artikelen
Maerhaba Yishake (42) haalde onlangs haar zwemdiploma’s; “Wil iedereen in het gezin eruit kunnen zwemmen”
Ze groeide op in Ürümqi in het noordwesten van China, de miljoenenstad die volgens Maerhaba Yishake het verst van een zee of oceaan verwijderd. Daar was het helemaal niet gewoon om als kind op zwemles te gaan. Maar hier, in Enschede, is het dat wel. Haar kinderen van 7 en 11 jaar oud haalden al een poos geleden hun diploma’s tot en met C. Gevolgd door 42-jarige moeder, die onlangs haar C diploma behaalde. “Als ik ook maar één iemand kan inspireren om te leren zwemmen, dan ben ik al blij.”
Toetsing van hbo-onderzoek moet geen nattevingerwerk zijn vindt Sarah Coombs; ze promoveerde op onderzoek van hogescholen
Welk nut? Welke kwaliteit? En: welke impact heeft onderzoek van hogescholen eigenlijk? Is dat überhaupt te meten of op een andere wijze zichtbaar te maken? Zoals bijvoorbeeld bij universitair onderzoek gebeurt? Sarah Coombs (45) is onderzoeksadviseur op Saxion en vroeg het zich al langer af: hoe toetsen hbo-onderzoekers of hun onderzoek effect heeft. Ze promoveerde via Saxion en Universiteit Leiden op hoe je de impact van onderzoek aan hogescholen zichtbaar kunt maken.
Van tv-wereld naar filmclub: docent Sjaak Christenhusz deelt zijn passie met studenten
Steeds minder studenten kijken naar films, viel docent en filmfanaat Sjaak Christenhusz op. En dat vindt hij jammer. “Film is zo’n prachtig medium om een verhaal visueel over te brengen.” Gelukkig is er een oplossing: elke maand organiseert hij samen met zijn broer een filmavond voor studenten. “We hopen ze verder te leren kijken dan hun neus lang is.”