Het is ondertussen een bekend begrip: ChatGPT. Sinds deze vorm van AI is losgelaten wordt er ook flink gebruik van gemaakt. Van het vinden van dé kleur die jou het beste completeert, tot het uitstippelen hoe je je celebrity crush in levende lijve kan tegenkomen. Je kunt het zo gek niet verzinnen.
En ja, waarom ook niet? Het is zo makkelijk om even snel iets te vragen aan ChatGPT, zeker als het te lang duurt om dit zelf uit te vogelen.
Ook op Saxion lijkt ChatGPT niet meer weg te denken bij het uitvoeren van onderzoeken, schrijven van scripties en het brainstormen over oplossingen voor vraagstukken. Bij sommige opleidingen wordt het zelfs aangemoedigd om AI te gebruiken (zolang je het gebruiken van vermeldt).
Nou, dat hoef je studenten geen twee keer te zeggen. Want zodra er een oplossing is om iets in minder tijd voor elkaar te krijgen, dan wordt dat ook gedaan.
Copy & paste
Dus al snel zijn uitspraken als ‘Oh, dan zoek je dat toch even op in ChatGPT?’ of ‘Ik gooi het gewoon in ChatGPT’ net zo normaal als ademhalen. Voor je het weet, spuugt de chatbot een heel verslag uit en wordt deze gekopieërd naar het uiteindelijke inleverbestand. Fluitje van een cent.
Maar als er iets is waar ik me over kan blijven fascineren, is het hoe weinig studenten zelf nog nadenken sinds het gebruik van ChatGPT. AI kan in een een paar seconden alles uittypen; en sommige studenten denken dat alle de teksten ook relevant zijn. Of sterker nog: dat alles ook klopt.
Ik heb nu al meerdere keren medestudenten erop betrapt dat ze hele passages klakkeloos hebben overgenomen vanuit ChatGPT, zonder ook maar iets te veranderen. Want wie bekend is met de chatbot, weet waarschijnlijk ook dat bij het opstellen van kopjes, hij automatisch elk woord met hoofdletters schrijft.
Ook de schrijfstijl valt al snel in herhaling en sluit soms niet eens aan bij de doelgroep die je wilt bereiken. En de bronnen (als die er al zijn)? Die zijn soms zó achterhaald dat het hele stuk al niet meer relevant is.
Leren we op het Saxion niet om ons te ontwikkelen tot een professional? Dan zou je denken dat het controleren van een stuk uit ChatGPT wel het minste is wat je kan doen, toch? Zeker voor een onderzoeksverslag.
Ik denk dat de studenten die blind vertrouwen in ChatGPT er goed aan doen om even een stapje terug te nemen. Wanneer jij zometeen aan het einde van de studie staat te wapperen met dat papiertje, kan je dan ook echt zeggen dat jij degene was die daar zo hard voor heeft gewerkt? Of was het toch ChatGPT?
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”