Het is ondertussen een bekend begrip: ChatGPT. Sinds deze vorm van AI is losgelaten wordt er ook flink gebruik van gemaakt. Van het vinden van dé kleur die jou het beste completeert, tot het uitstippelen hoe je je celebrity crush in levende lijve kan tegenkomen. Je kunt het zo gek niet verzinnen.
En ja, waarom ook niet? Het is zo makkelijk om even snel iets te vragen aan ChatGPT, zeker als het te lang duurt om dit zelf uit te vogelen.
Ook op Saxion lijkt ChatGPT niet meer weg te denken bij het uitvoeren van onderzoeken, schrijven van scripties en het brainstormen over oplossingen voor vraagstukken. Bij sommige opleidingen wordt het zelfs aangemoedigd om AI te gebruiken (zolang je het gebruiken van vermeldt).
Nou, dat hoef je studenten geen twee keer te zeggen. Want zodra er een oplossing is om iets in minder tijd voor elkaar te krijgen, dan wordt dat ook gedaan.
Copy & paste
Dus al snel zijn uitspraken als ‘Oh, dan zoek je dat toch even op in ChatGPT?’ of ‘Ik gooi het gewoon in ChatGPT’ net zo normaal als ademhalen. Voor je het weet, spuugt de chatbot een heel verslag uit en wordt deze gekopieërd naar het uiteindelijke inleverbestand. Fluitje van een cent.
Maar als er iets is waar ik me over kan blijven fascineren, is het hoe weinig studenten zelf nog nadenken sinds het gebruik van ChatGPT. AI kan in een een paar seconden alles uittypen; en sommige studenten denken dat alle de teksten ook relevant zijn. Of sterker nog: dat alles ook klopt.
Ik heb nu al meerdere keren medestudenten erop betrapt dat ze hele passages klakkeloos hebben overgenomen vanuit ChatGPT, zonder ook maar iets te veranderen. Want wie bekend is met de chatbot, weet waarschijnlijk ook dat bij het opstellen van kopjes, hij automatisch elk woord met hoofdletters schrijft.
Ook de schrijfstijl valt al snel in herhaling en sluit soms niet eens aan bij de doelgroep die je wilt bereiken. En de bronnen (als die er al zijn)? Die zijn soms zó achterhaald dat het hele stuk al niet meer relevant is.
Leren we op het Saxion niet om ons te ontwikkelen tot een professional? Dan zou je denken dat het controleren van een stuk uit ChatGPT wel het minste is wat je kan doen, toch? Zeker voor een onderzoeksverslag.
Ik denk dat de studenten die blind vertrouwen in ChatGPT er goed aan doen om even een stapje terug te nemen. Wanneer jij zometeen aan het einde van de studie staat te wapperen met dat papiertje, kan je dan ook echt zeggen dat jij degene was die daar zo hard voor heeft gewerkt? Of was het toch ChatGPT?
Gerelateerde artikelen
SaxNow wint prijs met column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar; én krijgt aanmoediging
De column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar kreeg donderdag een gedeelde derde prijs bij de Kring Awards. “Heerlijke column, creatief, satirisch en (tijd)geestig, waarin de auteur bezuinigingen op een cabareteske wijze bespreekt en – geïnspireerd door andere branches – filosofeert over nieuwe inkomstenbronnen voor zijn hogeschool”, aldus het juryrapport.
Nieuwe stek voor ‘De Tulp’: kolossaal kunstwerk moet in Den Helder weer tot bloei komen
‘De Tulp’ krijgt een nieuwe stek. Saxion schenkt het megakunstwerk dat sinds 1996 voor het gebouw in Deventer staat aan De Nollen, een kunstlandschap in Den Helder dat beheerd wordt door de zoons van de overleden maker. Het werk stond de plannen voor de entree aan de stadskant van het gebouw in de weg.
Het lijden van langstuderende studenten ging ze aan het hart, dus begonnen docenten Corrie en Egbert-Jan een klasje dat geen klas is
A-systemisch, noemen docenten Egbert-Jan Pasman en Corrie Hemkes de aanpak die ze bedachten voor langstudeerders van Civiele Techniek. Lokalen regelen ze zelf voor hun klasje, dat eigenlijk geen klas is. Ze voelen zich verantwoordelijk. “We zien het menselijk leed dat hierachter schuil gaat.”