Afbeelding voor bij verslag 3S.png

Bestuurder Timo Kos over Smart Solutions Semester: ‘Studentbeoordeling moet naar een acht’

In een geanimeerd gesprek ging het gisteren tijdens een gezamenlijk webinar van SaxNow en Studium Generale over het studentenperspectief op het veelbesproken Smart Solutions Semester (SSS). Volgens Saxion-bestuurder Timo Kos is het tijd om snel lessen te trekken uit de studentkritiek, ook omdat de deelname aan SSS de komende jaren alleen maar groter wordt. “Ik begrijp dat studenten dit semester over langere termijn gemiddeld met een zesje beoordelen, maar dat moet een acht worden.”

Het onderwerp kwam op de agenda, omdat vierdejaarsstudent Sjoerd Uijttewaal de knuppel in het hoenderhok gooide in een opiniestuk op Saxnow, waarin hij betoogde dat het allemaal heel wat beter kan in het SSS. Dat kwam niet alleen voort uit frustratie en irritatie, zei hij gisteren. “Ook uit het idee dat het semester verre van het potentieel benadert van wat het zou kunnen hebben.”

En uit het idee om niet gehoord te worden. “En ik doe dit niet alleen uit mijn ervaring, maar ook vanwege de verhalen die ik van andere studenten hoor. Er wordt vaak gezegd; ga dan het gesprek aan, maar dat werd telkens afgezwakt. Ik wilde gewoon zo mijn verhaal doen. Dit was de laatste stap. ”

Juist goed
Lijnrecht tegenover Sjoerd stond studente fysiotherapie Loena van de Bree, die zelf enorm had genoten van haar SSS en de intrinsieke waarde van het semester prees. “Ik had juist een heel goede ervaring, dus ik herkende me totaal niet in Sjoerds geluid. Ik vond dit niet terecht, dat die kritiek in een keer zo bij de organisatie terecht kwam. Er is veel te verbeteren, maar juist de ruimte voor eigen initiatief maakt SSS tot wat het is.”

De kritiek van Sjoerd, en ook van medestudenten in de levendige chat, behelsde onder meer de beoordelingscriteria, de al dan niet falende techniek van het inschrijvingsproces, de manier van opdrachtkeuze en de rol die tutoren zouden moeten innemen bij het begeleiden van studenten. 

Volgens Erna van Engelen, projectleider van SSS, gaat het om een vrij jong en ingewikkeld proces, dat ze eerder al eens vergeleek met een elektrische auto. SSS loopt nu zo’n 3,5 jaar. Ze benadrukte het belang van interdisciplinair onderwijs aan de hand van voorbeelden uit de praktijk en gaf ook aan dat juist het proces van samenwerking – en dat dat niet altijd vanzelfsprekend is – juist zo belangrijk is binnen het SSS. Volgens haar zijn bovendien een heel aantal verbeteracties ingezet, onder meer na de stukken van Sjoerd en Loena op Saxnow.

Binnen het SSS wordt volgens haar onder meer gedacht over een andere manier om studenten aan een project toe te wijzen. Dat zou dan bijvoorbeeld niet alleen meer op onderwerp kunnen, maar ook op andere criteria, zoals je rol binnen het project. “Of bijvoorbeeld aan welk Sustainable Development Goal je wil werken.” Anders kan het volgens haar voorkomen dat alle studenten zich als een bok op de haverkist op hetzelfde project storten.

Ze gaf ook aan dat je, zeker van hbo-studenten, op dit vlak eigen initiatief mag verwachten. Dat vond ook Loena van de Bree vanuit haar Honours-ervaring. “Soms hoor je ook studenten: ja ik had helemaal geen rol binnen deze opdracht. Daar ben ik een beetje allergisch voor: neem eigen initiatief en zoek zo je eigen rol binnen het project.”

 

Heel vervelend dat het semester door een grote groep studenten niet als voldoende wordt beoordeeld

Timo Kos
Timo Kos

Bestuurder en portefeuillehouder Onderwijs Timo Kos gaf aan het allemaal vol belangstelling aan te horen, zeker omdat de vorm van onderwijs zoals in het SSS wordt toegepast, straks een grote rol speelt binnen het nieuwe Saxion Onderwijs Model, het model dat aangeeft hoe Saxion in de toekomst les wil geven.

Het meest recente SSS werd door studenten met een onvoldoende beoordeeld. Volgens Kos is die beoordeling over de lange termijn iets beter: ‘een krappe zes’, maar is ook dat niet voldoende. “Juist omdat dit zo’n belangrijk deel is en wordt van ons onderwijs, moet dat uiteindelijk naar een acht. Heel vervelend dat het semester door een grote groep studenten niet als voldoende wordt beoordeeld. Dat betekent dat we snel lessen moeten trekken.”

Belangrijk
Kos is nu ongeveer een jaar binnen bij Saxion als bestuurder. De geluiden over onvrede bij studenten waren niet helemaal nieuw voor hem, zei hij ook. “Wij vinden dit een heel belangrijke vorm van onderwijs, ook omdat het bedrijfsleven daarom vraagt. Maar dat is blijkbaar nog niet bij alle studenten en docenten geland.”

Hij ziet ook grote verschillen tussen hoe studenten het semester beleven. “Er zijn projecten die ontzettend vliegen, waarbij studenten en opdrachtgevers ontzettend enthousiast zijn. Tegelijkertijd horen we over moeizame projecten, waarbij studenten klagen over projecten die niet aansluiten bij hun interesse. Als bestuurder denk ik: hoe kunnen we van die topervaringen leren, zodat het gemiddelde goed is. We zijn al een paar jaar bezig, we moeten de lessen nu in verbeteracties omzetten.”

Bas3

Bas Klaassen