Iedere bacheloropleiding en daarmee iedere Saxion-bachelorstudent heeft over uiterlijk drie jaar het interdisciplinaire Smart Solutions Semester (3S) in het curriculum. Dat is minder snel dan collegelid Timo Kos eigenlijk zou willen. Maar die termijn moet, zo verwacht Kos, genoeg zijn om het semester goed neer te zetten. Dat wil zeggen: de huidige problemen moeten voor die tijd opgelost zijn.
Dit voorstel stuurt het CvB ter instemming naar de centrale medezeggenschapsraad (CMR). De opleidingen krijgen daarmee tot collegejaar 2024-2025 de ruimte om in samenspraak met de opleidingscommissies 3S in het curriculum op te nemen. Daar zit wel een inspanningsverplichting achter. Want wil een opleiding niet meteen meedoen in 3S, dan moet ze vanaf komend collegejaar onderbouwen waarom ze dat nog niet doen.
Inter- en multidisciplinair onderwijs wordt daarmee één van de belangrijkste pijlers van het Saxion Onderwijsmodel (SOM), beaamt bestuurder Timo Kos. Dat is, zo zegt hij, omdat het werkveld om de hogeschool heen daar nadrukkelijk om vraagt. “Voor onze strategie die we in 2019 vaststelden hebben we uitgebreide rondes gemaakt en daar kwam uit dat dit de skills zijn die werkgevers vragen van hun toekomstige werknemers. Dat krijgen we ook terug: het werkveld waardeert 3S met een 7,6.”
Onvoldoende
Dat waarderingscijfer ligt bij studenten in het semester op een onvoldoende, bleek begin dit jaar. En daar ligt volgens Kos een grote verbeteropdracht. “Juist daarom nemen we de tijd om 3S goed neer te zetten en te implementeren. Dat doen we over de hele lijn: we moeten zorgen dat we genoeg aansprekende opdrachten hebben, dat de begeleiding op orde is, dat het inschrijfproces goed verloopt en dat er genoeg aansluiting is met de opleiding van de student. Daar zijn we nu volop mee bezig.”
Het karakter van 3S ‘verstevigt’ daardoor, zoals Kos het zegt. Het college van bestuur stelt namelijk voor om vijf studiepunten toe te voegen aan de bestaande vijfentwintig die voor het semester staan. Kos: “Daarmee ontstaat ruimte om 3S meer te laten aansluiten bij de opleiding en kunnen we het projectmatige karakter behouden.”
Leuker en aansprekender
Daarnaast is de bedoeling dat studenten zich in de toekomst niet meer voor een specifiek beschreven project inschrijven, maar op een thema. “Je wordt dan ingedeeld, maar wel op basis van matching met je interesses en waarbij wij zorgen voor een goede balans.” Omdat straks alle studenten in 3S komen, heeft Saxion meer opdrachten nodig. “Daar ligt een kans”, zegt Kos. “Als we bijvoorbeeld de vraag van verschillende kleinere bedrijven bundelen, dan kan een projectgroep de opdracht zelf meer vorm gaan geven. Dat geldt ook voor onze interne opdrachten vanuit de lectoraten. Die eigen invulling maakt het voor studenten alleen maar leuker en aansprekender.”
Eerst moeten de verbeterpunten voor 3S doorgevoerd worden, beaamt Kos. “Daar zijn we volop mee bezig. En we richten het semester zo in, dat er veel ruimte voor invulling is voor de opleidingen zelf. We nemen daar de tijd voor.” Maar duidelijk is dat het CvB wil dat alle Saxion-bachelorstudenten binnen drie jaar een semester in de opleiding hebben waarin ze aan een opdracht gaan werken in een interdisciplinair team. “Dat is het onderwijsmodel waarin we geloven. Ieder beroep waar we als Saxion voor opleiden heeft behoefte aan mensen die meer zijn dan alleen specialist op hun eigen terrein.”
Het voorgenomen besluit van het college van bestuur ligt in de komende CMR-vergadering ter instemming.
SaxNow en Studium Generale organiseerden in april een debat over 3S: Smart Solutions: het studentenperspectief. Dat debat is hier terug te zien.
Gerelateerde artikelen
Toetsing van hbo-onderzoek moet geen nattevingerwerk zijn vindt Sarah Coombs; ze promoveerde op onderzoek van hogescholen
Welk nut? Welke kwaliteit? En: welke impact heeft onderzoek van hogescholen eigenlijk? Is dat überhaupt te meten of op een andere wijze zichtbaar te maken? Zoals bijvoorbeeld bij universitair onderzoek gebeurt? Sarah Coombs (45) is onderzoeksadviseur op Saxion en vroeg het zich al langer af: hoe toetsen hbo-onderzoekers of hun onderzoek effect heeft. Ze promoveerde via Saxion en Universiteit Leiden op hoe je de impact van onderzoek aan hogescholen zichtbaar kunt maken.
Van tv-wereld naar filmclub: docent Sjaak Christenhusz deelt zijn passie met studenten
Steeds minder studenten kijken naar films, viel docent en filmfanaat Sjaak Christenhusz op. En dat vindt hij jammer. “Film is zo’n prachtig medium om een verhaal visueel over te brengen.” Gelukkig is er een oplossing: elke maand organiseert hij samen met zijn broer een filmavond voor studenten. “We hopen ze verder te leren kijken dan hun neus lang is.”
De Studentrecensent: een 6 voor het OV tussen Glanerbrug en Enschede
Wie wel eens met het openbaar vervoer naar Enschede komt, die weet: in de bus of trein in Enschede kan van alles gebeuren. Te veel passagiers, te weinig passagiers, een chauffeur die al een eeuw in dienst is of nog maar net, een halfuur vertraging of juist een paar minuten te vroeg. Niets zo veranderlijk als het weer en het Enschedese openbaar vervoer. Dat houdt het spannend, zullen we maar zeggen. Daarom toch een zes voor het OV tussen Glanerbrug en Enschede.