smart

Over uiterlijk drie jaar elke student aan het Smart Solutions Semester, als het aan het CvB ligt

Iedere bacheloropleiding en daarmee iedere Saxion-bachelorstudent heeft over uiterlijk drie jaar het interdisciplinaire Smart Solutions Semester (3S) in het curriculum. Dat is minder snel dan collegelid Timo Kos eigenlijk zou willen. Maar die termijn moet, zo verwacht Kos, genoeg zijn om het semester goed neer te zetten. Dat wil zeggen: de huidige problemen moeten voor die tijd opgelost zijn.

Dit voorstel stuurt het CvB ter instemming naar de centrale medezeggenschapsraad (CMR). De opleidingen krijgen daarmee tot collegejaar 2024-2025 de ruimte om in samenspraak met de opleidingscommissies 3S in het curriculum op te nemen. Daar zit wel een inspanningsverplichting achter. Want wil een opleiding niet meteen meedoen in 3S, dan moet ze vanaf komend collegejaar onderbouwen waarom ze dat nog niet doen.

Inter- en multidisciplinair onderwijs wordt daarmee één van de belangrijkste pijlers van het Saxion Onderwijsmodel (SOM), beaamt bestuurder Timo Kos. Dat is, zo zegt hij, omdat het werkveld om de hogeschool heen daar nadrukkelijk om vraagt. “Voor onze strategie die we in 2019 vaststelden hebben we uitgebreide rondes gemaakt en daar kwam uit dat dit de skills zijn die werkgevers vragen van hun toekomstige werknemers. Dat krijgen we ook terug: het werkveld waardeert 3S met een 7,6.”

Onvoldoende

Dat waarderingscijfer ligt bij studenten in het semester op een onvoldoende, bleek begin dit jaar. En daar ligt volgens Kos een grote verbeteropdracht. “Juist daarom nemen we de tijd om 3S goed neer te zetten en te implementeren. Dat doen we over de hele lijn: we moeten zorgen dat we genoeg aansprekende opdrachten hebben, dat de begeleiding op orde is, dat het inschrijfproces goed verloopt en dat er genoeg aansluiting is met de opleiding van de student. Daar zijn we nu volop mee bezig.”

Het karakter van 3S ‘verstevigt’ daardoor, zoals Kos het zegt. Het college van bestuur stelt namelijk voor om vijf studiepunten toe te voegen aan de bestaande vijfentwintig die voor het semester staan. Kos: “Daarmee ontstaat ruimte om 3S meer te laten aansluiten bij de opleiding en kunnen we het projectmatige karakter behouden.”

Leuker en aansprekender

Daarnaast is de bedoeling dat studenten zich in de toekomst niet meer voor een specifiek beschreven project inschrijven,  maar op een thema. “Je wordt dan ingedeeld, maar wel op basis van matching met je interesses en waarbij wij zorgen voor een goede balans.” Omdat straks alle studenten in 3S komen, heeft Saxion meer opdrachten nodig. “Daar ligt een kans”, zegt Kos. “Als we bijvoorbeeld de vraag van verschillende kleinere bedrijven bundelen, dan kan een projectgroep de opdracht zelf meer vorm gaan geven. Dat geldt ook voor onze interne opdrachten vanuit de lectoraten. Die eigen invulling maakt het voor studenten alleen maar leuker en aansprekender.”

Eerst moeten de verbeterpunten voor 3S doorgevoerd worden, beaamt Kos. “Daar zijn we volop mee bezig. En we richten het semester zo in, dat er veel ruimte voor invulling is voor de opleidingen zelf. We nemen daar de tijd voor.” Maar duidelijk is dat het CvB wil dat alle Saxion-bachelorstudenten binnen drie jaar een semester in de opleiding hebben waarin ze aan een opdracht gaan werken in een interdisciplinair team. “Dat is het onderwijsmodel waarin we geloven. Ieder beroep waar we als Saxion voor opleiden heeft behoefte aan mensen die meer zijn dan alleen specialist op hun eigen terrein.”

Het voorgenomen besluit van het college van bestuur ligt in de komende CMR-vergadering ter instemming.

SaxNow en Studium Generale organiseerden in april een debat over 3S: Smart Solutions: het studentenperspectief. Dat debat is hier terug te zien.

rik

Rik Visschedijk