mob

Nog lading aan vragen over nieuwe mobiliteitsplan, CMR vergadert in klein comité verder

De Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) ziet nog teveel pijnpunten om deze week al een beslissing te nemen over het nieuwe mobiliteitsplan. Daarom vergadert een kleine comité van leden volgende week verder over het voor personeel ingrijpende plan.

Uit de auto en hup de fiets op en het OV in, dat is in het kort de gedachte achter het nieuwe mobiliteitsplan. Die duurzame gedachte; daar is iedereen voor, bleek al herhaaldelijk. Maar de uitvoering daarvan roept nog wel veel vragen en zorgen op. Diverse CMR-leden hebben dan ook gevraagd en ongevraagd input gehad vanuit de achterban na de laatste bespreking van dit onderwerp en publicatie daarover door SaxNow, bleek gisteren tijdens een interne vergadering.

Hoe zit het bijvoorbeeld met mensen die onmogelijk met fiets of OV op het werk kunnen komen, omdat ze dusdanig afgelegen wonen? Geld toeleggen op zakelijke ritten voor de werknemer, is dat principieel wel juist? En hoe aantrekkelijk blijft Saxion straks als werkgever voor mogelijke nieuwe arbeidskrachten, als de kilometervergoeding bij dienstreizen straks achteruit gaat? Het is slechts een kleine greep uit de vragen en zorgen die de CMR-leden meekregen vanuit hun achterban.

Daar blijft het niet bij: waar is bijvoorbeeld de aandacht voor de elektrische auto in de nieuwe plannen? En mensen die binnen de 15 kilometer van een Saxion-locatie wonen verliezen hun parkeerkaart, maar waarom dan ook gelijk voor een van de andere locaties? En in de plannen worden de standplaatsen losgelaten; als een medewerker straks naar een andere vestiging moet reizen, moet dat dan in de eigen tijd, terwijl dit voorheen volgens de CMR gold als reizen onder werktijd.

Gedragsverandering

Ook nog een belangrijke vraag; helpen de nieuwe plannen überhaupt wel om een gedragswijziging voor elkaar te boksen bij de medewerkers?

Om tempo te houden in de totstandkoming van de plannen, gaat een kleine groep van vijf CMR-leden verder praten met bestuurder Ineke van Oldeniel en HR-directeur Marijke Kamphuis. Die commissie kan volgens de CMR eventueel ook trapsgewijs met zaken instemmen uit het plan.

Een laatste losse eindje is een langer lopende vraag: volgens de CMR heeft het college van bestuur (CvB) nog geen antwoord gegeven op de vraag of een speciale werkgeversvergoeding voor managers en directeuren (waarin ook reiskosten zijn opgenomen) juridisch mag. Dit zou het CvB volgens de CMR laten uitzoeken, omdat de CMR (volgens hen net als de vakbonden) vindt dat dit niet klopt met de CAO. 

De nieuwe plannen in het (heel) kort

Lees hier een uitgebreider stuk over de nieuwe plannen.

Het hele idee is dat reizen met de auto onaantrekkelijker wordt en andere meer duurzame vormen aantrekkelijker; daarom gaat de vergoeding van dienstreizen van 25 cent naar 19 cent per kilometer. Voor woon-werkverkeer blijft de vergoeding 7,8 cent per kilometer, maar omdat het idee van standplaatsen vervalt, gaat dat straks ook gelden voor ritten naar andere Saxion-locaties, waar dat eerst nog 25 cent per kilometer wordt.

Fietsen moet juist aantrekkelijker worden, door betere voorzieningen en een uitgebreidere fietsregeling, die naar tweeduizend euro gaat. Ook gaat de vergoeding omhoog naar 12 cent per kilometer. Wie in aanmerking wil komen voor een parkeerpas moet op meer dan vijftien kilometer afstand wonen. Bovendien krijgt iedereen straks een OV-kaart, die mag, anders dan nu, ook voor woon-werk worden gebruikt, en voor dienstreizen eerste klas.

Bas3

Bas Klaassen

Gerelateerde artikelen

Vrouwe Justitia|Bachelor HBO-Rechten Saxion

Hoogbegaafde student jaar later opnieuw tegenover examencommissie over beoordeling: “Vertrouwen is helemaal weg”

Een jaar nadat hij schikte met zijn examencommissie stond een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde opnieuw voor het College van Beroep voor de Examens (Cobex). Hij vindt het onterecht dat zijn afstudeerverslag (opnieuw) werd afgekeurd. Zijn ouders uitten forse kritiek tijdens de zitting. “Dit is de slager die zijn eigen vlees blijft keuren.”

Maerhaba Yishake (42) haalde onlangs haar zwemdiploma’s; “Wil iedereen in het gezin eruit kunnen zwemmen”

Ze groeide op in Ürümqi in het noordwesten van China, de miljoenenstad die volgens Maerhaba Yishake het verst van een zee of oceaan verwijderd. Daar was het helemaal niet gewoon om als kind op zwemles te gaan. Maar hier, in Enschede, is het dat wel. Haar kinderen van 7 en 11 jaar oud haalden al een poos geleden hun diploma’s tot en met C. Gevolgd door 42-jarige moeder, die onlangs haar C diploma behaalde. “Als ik ook maar één iemand kan inspireren om te leren zwemmen, dan ben ik al blij.”

Toetsing van hbo-onderzoek moet geen nattevingerwerk zijn vindt Sarah Coombs; ze promoveerde op onderzoek van hogescholen

Welk nut? Welke kwaliteit? En: welke impact heeft onderzoek van hogescholen eigenlijk? Is dat überhaupt te meten of op een andere wijze zichtbaar te maken? Zoals bijvoorbeeld bij universitair onderzoek gebeurt? Sarah Coombs (45) is onderzoeksadviseur op Saxion en vroeg het zich al langer af: hoe toetsen hbo-onderzoekers of hun onderzoek effect heeft. Ze promoveerde via Saxion en Universiteit Leiden op hoe je de impact van onderzoek aan hogescholen zichtbaar kunt maken.