Saxion wil de medewerkers de auto uit, op de fiets en in het OV, om zo duurzaamheids-doelstellingen te halen. Geld is de belangrijkste stimulans: de auto gebruiken wordt kostbaar, zo gaat de vergoeding voor dienstreizen van 25 cent naar 19 cent per kilometer. Maar het OV wordt gratis, de fietsvergoeding gaat omhoog en er komt een thuiswerkvergoeding. De Centrale Medezeggenschap (CMR) is bijna akkoord met het ‘mobiliteitsplan’, bleek woensdag.
Maar de CMR stemde nog niet in met het plan en vroeg om een extra week om de puntjes op de i te zetten. De ‘hobbel’, zoals CMR-lid Tonny Chu het noemde, is hoe mensen die echt niet met de fiets of ’t OV naar Saxion kunnen komen toch vergoed worden. Dat maatwerk wordt geboden, zei collegelid Ineke van Oldeniel: er komt een commissie die in individuele gevallen beoordeelt of er toch een betere vergoeding mogelijk is voor vervoer per auto of zelfs taxi, als dat nodig is.
Medewerkers een duurzame keuze laten maken, wil Saxion doen door een gratis tweedeklas OV-kaart aan te bieden. Die mag, anders dan nu, ook worden gebruikt voor woon-werkverkeer en bij dienstreizen kan de medewerker eersteklas zitten.
Daarnaast gaat de fietsvergoeding omhoog naar 12 cent per kilometer en wordt de regeling om een fiets met belastingvoordeel aan te schaffen verhoogd naar tweeduizend euro. Saxion wil investeren in de voorzieningen om de fiets te stallen en op te laden. De generieke reiskostenvergoeding verdwijnt, medewerkers moeten iedere verkeersbeweging invoeren. Een nieuw systeem met een app moet dat makkelijk maken.
Auto wordt onaantrekkelijk
Daartegenover staat dat de auto pakken onaantrekkelijk wordt. Een dienstreis gaat naar 19 cent per kilometer, waar dat 25 was. Naar werk krijgt de medewerker 7,8 cent per kilometer, ook als je naar een andere locatie rijdt. Voor een andere locatie was dat voorheen 25 cent. Wie in aanmerking wil komen voor een parkeerpas moet op meer dan vijftien kilometer afstand wonen.
Met deze versie van het ‘mobiliteitsbeleid’, nadert het einde van een lang proces. Een jaar geleden sprak de CMR over de duurzaamheidsambities en toen constateerde het college van bestuur dat de duurzaamheidsambities van de medezeggenschap zelfs verder reikten dan de eigen plannen. Maar het moest wel ‘kostenneutraal’, zo liet het CvB weten. Dat lukt met dit plan, zo is becijferd: het nieuwe beleid kost Saxion 3,7 miljoen euro: vijftig mille minder dan in 2019.
Om in te kunnen stemmen wil de CMR eerst nog met het CvB om tafel over details. Bijvoorbeeld hoe het moet met de reistijd. CMR-lid Wytse Mensonides drukt het college op het hart om goed te communiceren, en vooral ook na te denken over wanneer ieder onderdeel van het plan wordt doorgevoerd. “Het gaat hier om gedragsverandering”, zei hij. “Er zullen medewerkers zijn die hun ochtendroutine moeten aanpassen, bijvoorbeeld als ze kinderen naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dat heeft tijd nodig.”
De bedoeling is dat het nieuwe beleid in de loop van 2023 wordt ingezet.
Gerelateerde artikelen
Onbezongen Held Frank Poorthuis: “Ik ben misschien wel de meest sociale IT-er”
Sommige mensen slaan dicht als je ze interviewt. ICT-ondersteuner Frank Poorthuis (25 jaar in dienst) blijkt het tegenovergestelde. Eigenlijk hoeft zo’n interview niet zo nodig, zegt hij eerst nog. Eenmaal op de praatstoel blijkt hij een nauwelijks te stoppen natuurkracht. Daarbij neemt hij geen blad voor de mond. “Dan scheelt het misschien dat ik wat ouder ben.” Toch trekt ook hij ergens de grens. “Dat ik postzegels verzamel moet je niet opschrijven, dat komt zo oubollig over.”
Ondanks goede voornemens komt het licht volop van TL-balken, maar dat moet begin volgend schooljaar voorbij zijn
TL eruit en LED erin, het was vijf jaar geleden al de bedoeling. Toch zie je op veel plekken op Saxion nog volop de ouderwetse TL-balken hangen. Een mislukte aanbesteding gooide roet in het eten, vertelt FSO-manager Lian Wienk. Maar: “Uiterlijk 31 augustus 2026 hebben we overal op Saxion LED-verlichting.”
Toetsen maken op je eigen laptop? “Pc-lokalen staan helft van het jaar leeg”
Studenten gaan een groot deel van de toetsen op hun eigen laptop maken. Dit moet ervoor zorgen dat toetsen makkelijk ingepland kunnen worden en dat er meer plekken zijn om toetsen af te nemen.