Saxion wil de medewerkers de auto uit, op de fiets en in het OV, om zo duurzaamheids-doelstellingen te halen. Geld is de belangrijkste stimulans: de auto gebruiken wordt kostbaar, zo gaat de vergoeding voor dienstreizen van 25 cent naar 19 cent per kilometer. Maar het OV wordt gratis, de fietsvergoeding gaat omhoog en er komt een thuiswerkvergoeding. De Centrale Medezeggenschap (CMR) is bijna akkoord met het ‘mobiliteitsplan’, bleek woensdag.
Maar de CMR stemde nog niet in met het plan en vroeg om een extra week om de puntjes op de i te zetten. De ‘hobbel’, zoals CMR-lid Tonny Chu het noemde, is hoe mensen die echt niet met de fiets of ’t OV naar Saxion kunnen komen toch vergoed worden. Dat maatwerk wordt geboden, zei collegelid Ineke van Oldeniel: er komt een commissie die in individuele gevallen beoordeelt of er toch een betere vergoeding mogelijk is voor vervoer per auto of zelfs taxi, als dat nodig is.
Medewerkers een duurzame keuze laten maken, wil Saxion doen door een gratis tweedeklas OV-kaart aan te bieden. Die mag, anders dan nu, ook worden gebruikt voor woon-werkverkeer en bij dienstreizen kan de medewerker eersteklas zitten.
Daarnaast gaat de fietsvergoeding omhoog naar 12 cent per kilometer en wordt de regeling om een fiets met belastingvoordeel aan te schaffen verhoogd naar tweeduizend euro. Saxion wil investeren in de voorzieningen om de fiets te stallen en op te laden. De generieke reiskostenvergoeding verdwijnt, medewerkers moeten iedere verkeersbeweging invoeren. Een nieuw systeem met een app moet dat makkelijk maken.
Auto wordt onaantrekkelijk
Daartegenover staat dat de auto pakken onaantrekkelijk wordt. Een dienstreis gaat naar 19 cent per kilometer, waar dat 25 was. Naar werk krijgt de medewerker 7,8 cent per kilometer, ook als je naar een andere locatie rijdt. Voor een andere locatie was dat voorheen 25 cent. Wie in aanmerking wil komen voor een parkeerpas moet op meer dan vijftien kilometer afstand wonen.
Met deze versie van het ‘mobiliteitsbeleid’, nadert het einde van een lang proces. Een jaar geleden sprak de CMR over de duurzaamheidsambities en toen constateerde het college van bestuur dat de duurzaamheidsambities van de medezeggenschap zelfs verder reikten dan de eigen plannen. Maar het moest wel ‘kostenneutraal’, zo liet het CvB weten. Dat lukt met dit plan, zo is becijferd: het nieuwe beleid kost Saxion 3,7 miljoen euro: vijftig mille minder dan in 2019.
Om in te kunnen stemmen wil de CMR eerst nog met het CvB om tafel over details. Bijvoorbeeld hoe het moet met de reistijd. CMR-lid Wytse Mensonides drukt het college op het hart om goed te communiceren, en vooral ook na te denken over wanneer ieder onderdeel van het plan wordt doorgevoerd. “Het gaat hier om gedragsverandering”, zei hij. “Er zullen medewerkers zijn die hun ochtendroutine moeten aanpassen, bijvoorbeeld als ze kinderen naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dat heeft tijd nodig.”
De bedoeling is dat het nieuwe beleid in de loop van 2023 wordt ingezet.
Gerelateerde artikelen
Saxion moet miljoenen meer bezuinigen dan voorspeld en gaat snijden in aantal diensten en academies
Saxion moet miljoenen meer bezuinigen dan eerder verwacht. De studentaantallen dalen harder dan voorspeld. Dat komt vooral door tegenvallende instroom in de voltijdsbachelor, waar de krimp een stuk groter is dan verwacht op basis van landelijke en demografische ontwikkelingen. De beoogde groei in Apeldoorn is naar beneden bijgesteld. De verdere bezuinigingen betekenen meer maatregelen. Een belangrijk onderdeel daarvan is een andere organisatiestructuur. “Het aantal diensten en academies zal minder worden dan we nu hebben.”
Saxion en de UT openen samen het academisch jaar; rapper gezocht
Saxion opent op 1 september het academisch schooljaar samen met de Universiteit Twente. Reden is 700-jarig bestaan van Enschede. Bijzonder: Saxion zoekt een rapper voor het evenement.
SaxNow wint prijs met column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar; én krijgt aanmoediging
De column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar kreeg donderdag een gedeelde derde prijs bij de Kring Awards. “Heerlijke column, creatief, satirisch en (tijd)geestig, waarin de auteur bezuinigingen op een cabareteske wijze bespreekt en – geïnspireerd door andere branches – filosofeert over nieuwe inkomstenbronnen voor zijn hogeschool”, aldus het juryrapport.