mob

Reizen met auto wordt duur, OV gratis en fiets aantrekkelijker

Saxion wil de medewerkers de auto uit, op de fiets en in het OV, om zo duurzaamheids-doelstellingen te halen. Geld is de belangrijkste stimulans: de auto gebruiken wordt kostbaar, zo gaat de vergoeding voor dienstreizen van 25 cent naar 19 cent per kilometer. Maar het OV wordt gratis, de fietsvergoeding gaat omhoog en er komt een thuiswerkvergoeding. De Centrale Medezeggenschap (CMR) is bijna akkoord met het ‘mobiliteitsplan’, bleek woensdag.

Maar de CMR stemde nog niet in met het plan en vroeg om een extra week om de puntjes op de i te zetten. De ‘hobbel’, zoals CMR-lid Tonny Chu het noemde, is hoe mensen die echt niet met de fiets of ’t OV naar Saxion kunnen komen toch vergoed worden. Dat maatwerk wordt geboden, zei collegelid Ineke van Oldeniel: er komt een commissie die in individuele gevallen beoordeelt of er toch een betere vergoeding mogelijk is voor vervoer per auto of zelfs taxi, als dat nodig is.

Medewerkers een duurzame keuze laten maken, wil Saxion doen door een gratis tweedeklas OV-kaart aan te bieden. Die mag, anders dan nu, ook worden gebruikt voor woon-werkverkeer en bij dienstreizen kan de medewerker eersteklas zitten.

Daarnaast gaat de fietsvergoeding omhoog naar 12 cent per kilometer en wordt de regeling om een fiets met belastingvoordeel aan te schaffen verhoogd naar tweeduizend euro. Saxion wil investeren in de voorzieningen om de fiets te stallen en op te laden. De generieke reiskostenvergoeding verdwijnt, medewerkers moeten iedere verkeersbeweging invoeren. Een nieuw systeem met een app moet dat makkelijk maken.

Auto wordt onaantrekkelijk

Daartegenover staat dat de auto pakken onaantrekkelijk wordt. Een dienstreis gaat naar 19 cent per kilometer, waar dat 25 was. Naar werk krijgt de medewerker 7,8 cent per kilometer, ook als je naar een andere locatie rijdt. Voor een andere locatie was dat voorheen 25 cent. Wie in aanmerking wil komen voor een parkeerpas moet op meer dan vijftien kilometer afstand wonen.

Met deze versie van het ‘mobiliteitsbeleid’, nadert het einde van een lang proces. Een jaar geleden sprak de CMR over de duurzaamheidsambities en toen constateerde het college van bestuur dat de duurzaamheidsambities van de medezeggenschap zelfs verder reikten dan de eigen plannen. Maar het moest wel ‘kostenneutraal’, zo liet het CvB weten. Dat lukt met dit plan, zo is becijferd: het nieuwe beleid kost Saxion 3,7 miljoen euro: vijftig mille minder dan in 2019.

Om in te kunnen stemmen wil de CMR eerst nog met het CvB om tafel over details. Bijvoorbeeld hoe het moet met de reistijd. CMR-lid Wytse Mensonides drukt het college op het hart om goed te communiceren, en vooral ook na te denken over wanneer ieder onderdeel van het plan wordt doorgevoerd. “Het gaat hier om gedragsverandering”, zei hij. “Er zullen medewerkers zijn die hun ochtendroutine moeten aanpassen, bijvoorbeeld als ze kinderen naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dat heeft tijd nodig.”

De bedoeling is dat het nieuwe beleid in de loop van 2023 wordt ingezet.

rik

Rik Visschedijk

Gerelateerde artikelen

laadpaal enschede

Betalen voor laden elektrische auto’s; “Thuis laden voordeliger”

Voor het laden van elektrische auto’s op Saxion zul je vanaf maandag 13 mei in de buidel tasten. Dan is laden niet langer gratis, maar betaal je 39 eurocent per kWH. Er wordt niet met een starttarief gewerkt, staat op intranet. Daarmee wordt het onaantrekkelijker om de auto vol te laden op Saxion, want volgens het bericht zal het in veel gevallen voordeliger zijn om thuis te laden.

Vrouwe Justitia|Bachelor HBO-Rechten Saxion

Voor toetsdiefstal veroordeelde student behoudt tóch zijn propedeuse, Cobex vernietigt besluit examencommissie AMM

Student M.B, die vorig jaar werd veroordeeld voor het verkopen van toetsvragen van Saxion, behoudt toch zijn propedeuse. Ook worden de resultaten van kennistoetsen die hij voor de vastgestelde periode van de toetsdiefstal aflegde, niet ongeldig verklaard. Volgens het College van Beroep voor de Examens (Cobex) heeft de examencommissie van zijn academie AMM te weinig bewijs geleverd voor de conclusie dat de student al vanaf 2017 de beschikking had over gestolen toetsen.

dev

Saxion Deventer start in september nieuwe Ad Interior Brand Identity: “Als eerste in Nederland”

Het is de derde nieuwe Associate Degree die start in september: Interior Brand Identity. De tweejarige voltijd opleiding is een spin-off van Interior Design en leidt studenten op tot experts in het vertalen van merkidentiteit naar ruimtelijke omgevingen. Volgens teamleider Jan Siebers was er vraag naar. “Raar dat dit er niet was.”