Saxion wil de medewerkers de auto uit, op de fiets en in het OV, om zo duurzaamheids-doelstellingen te halen. Geld is de belangrijkste stimulans: de auto gebruiken wordt kostbaar, zo gaat de vergoeding voor dienstreizen van 25 cent naar 19 cent per kilometer. Maar het OV wordt gratis, de fietsvergoeding gaat omhoog en er komt een thuiswerkvergoeding. De Centrale Medezeggenschap (CMR) is bijna akkoord met het ‘mobiliteitsplan’, bleek woensdag.
Maar de CMR stemde nog niet in met het plan en vroeg om een extra week om de puntjes op de i te zetten. De ‘hobbel’, zoals CMR-lid Tonny Chu het noemde, is hoe mensen die echt niet met de fiets of ’t OV naar Saxion kunnen komen toch vergoed worden. Dat maatwerk wordt geboden, zei collegelid Ineke van Oldeniel: er komt een commissie die in individuele gevallen beoordeelt of er toch een betere vergoeding mogelijk is voor vervoer per auto of zelfs taxi, als dat nodig is.
Medewerkers een duurzame keuze laten maken, wil Saxion doen door een gratis tweedeklas OV-kaart aan te bieden. Die mag, anders dan nu, ook worden gebruikt voor woon-werkverkeer en bij dienstreizen kan de medewerker eersteklas zitten.
Daarnaast gaat de fietsvergoeding omhoog naar 12 cent per kilometer en wordt de regeling om een fiets met belastingvoordeel aan te schaffen verhoogd naar tweeduizend euro. Saxion wil investeren in de voorzieningen om de fiets te stallen en op te laden. De generieke reiskostenvergoeding verdwijnt, medewerkers moeten iedere verkeersbeweging invoeren. Een nieuw systeem met een app moet dat makkelijk maken.
Auto wordt onaantrekkelijk
Daartegenover staat dat de auto pakken onaantrekkelijk wordt. Een dienstreis gaat naar 19 cent per kilometer, waar dat 25 was. Naar werk krijgt de medewerker 7,8 cent per kilometer, ook als je naar een andere locatie rijdt. Voor een andere locatie was dat voorheen 25 cent. Wie in aanmerking wil komen voor een parkeerpas moet op meer dan vijftien kilometer afstand wonen.
Met deze versie van het ‘mobiliteitsbeleid’, nadert het einde van een lang proces. Een jaar geleden sprak de CMR over de duurzaamheidsambities en toen constateerde het college van bestuur dat de duurzaamheidsambities van de medezeggenschap zelfs verder reikten dan de eigen plannen. Maar het moest wel ‘kostenneutraal’, zo liet het CvB weten. Dat lukt met dit plan, zo is becijferd: het nieuwe beleid kost Saxion 3,7 miljoen euro: vijftig mille minder dan in 2019.
Om in te kunnen stemmen wil de CMR eerst nog met het CvB om tafel over details. Bijvoorbeeld hoe het moet met de reistijd. CMR-lid Wytse Mensonides drukt het college op het hart om goed te communiceren, en vooral ook na te denken over wanneer ieder onderdeel van het plan wordt doorgevoerd. “Het gaat hier om gedragsverandering”, zei hij. “Er zullen medewerkers zijn die hun ochtendroutine moeten aanpassen, bijvoorbeeld als ze kinderen naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dat heeft tijd nodig.”
De bedoeling is dat het nieuwe beleid in de loop van 2023 wordt ingezet.
Gerelateerde artikelen
Hoe deze Saxion-student uitgroeide tot een WK-sensatie (en misschien wel een nieuwe bijnaam nodig heeft)
Saxion-student Frits Biesterbos (23) uit Apeldoorn schreef deze herfst zijn eigen wielersprookje: ogenschijnlijk uit het niets haalde hij zilver op het WK gravel. “Heel, heel even dacht ik dat ik misschien wel kon winnen.”
‘Meevaller’ van 11 miljoen op personeelskosten; Saxion gaat 2025 financieel veel beter afsluiten dan verwacht
Saxion gaat dit kalenderjaar financieel een stuk beter afsluiten dan verwacht. Voor een groot deel komt dat door veel lagere personeelslasten: een ‘meevaller’ van 11 miljoen door onder andere vacatures die niet worden ingevuld. Maar de meevaller is geen aanleiding om coulanter met dat beleid om te gaan, ook niet bij het niet omzetten van tijdelijke contracten naar vast. “Structurele besparingen zijn nodig om de meerjarenbegroting sluitend te krijgen.”
Evi’s Dateleed (1); van swipen naar stappen
Eigenlijk heb ik de moed al opgegeven om ooit in Ommen een vrouw te vinden. Dus heb ik op een eenzame vrijdagavond toch maar Bumble gedownload, op aanraden van een lesbische vriendin. “Daar zitten meer duiffies”, had ze gezegd, waarmee ik gelijk onze even viezige als grappige omschrijving voor knappe queer-vrouwen verklap. Toen was de keuze natuurlijk snel gemaakt.