mob

Reizen met auto wordt duur, OV gratis en fiets aantrekkelijker

Saxion wil de medewerkers de auto uit, op de fiets en in het OV, om zo duurzaamheids-doelstellingen te halen. Geld is de belangrijkste stimulans: de auto gebruiken wordt kostbaar, zo gaat de vergoeding voor dienstreizen van 25 cent naar 19 cent per kilometer. Maar het OV wordt gratis, de fietsvergoeding gaat omhoog en er komt een thuiswerkvergoeding. De Centrale Medezeggenschap (CMR) is bijna akkoord met het ‘mobiliteitsplan’, bleek woensdag.

Maar de CMR stemde nog niet in met het plan en vroeg om een extra week om de puntjes op de i te zetten. De ‘hobbel’, zoals CMR-lid Tonny Chu het noemde, is hoe mensen die echt niet met de fiets of ’t OV naar Saxion kunnen komen toch vergoed worden. Dat maatwerk wordt geboden, zei collegelid Ineke van Oldeniel: er komt een commissie die in individuele gevallen beoordeelt of er toch een betere vergoeding mogelijk is voor vervoer per auto of zelfs taxi, als dat nodig is.

Medewerkers een duurzame keuze laten maken, wil Saxion doen door een gratis tweedeklas OV-kaart aan te bieden. Die mag, anders dan nu, ook worden gebruikt voor woon-werkverkeer en bij dienstreizen kan de medewerker eersteklas zitten.

Daarnaast gaat de fietsvergoeding omhoog naar 12 cent per kilometer en wordt de regeling om een fiets met belastingvoordeel aan te schaffen verhoogd naar tweeduizend euro. Saxion wil investeren in de voorzieningen om de fiets te stallen en op te laden. De generieke reiskostenvergoeding verdwijnt, medewerkers moeten iedere verkeersbeweging invoeren. Een nieuw systeem met een app moet dat makkelijk maken.

Auto wordt onaantrekkelijk

Daartegenover staat dat de auto pakken onaantrekkelijk wordt. Een dienstreis gaat naar 19 cent per kilometer, waar dat 25 was. Naar werk krijgt de medewerker 7,8 cent per kilometer, ook als je naar een andere locatie rijdt. Voor een andere locatie was dat voorheen 25 cent. Wie in aanmerking wil komen voor een parkeerpas moet op meer dan vijftien kilometer afstand wonen.

Met deze versie van het ‘mobiliteitsbeleid’, nadert het einde van een lang proces. Een jaar geleden sprak de CMR over de duurzaamheidsambities en toen constateerde het college van bestuur dat de duurzaamheidsambities van de medezeggenschap zelfs verder reikten dan de eigen plannen. Maar het moest wel ‘kostenneutraal’, zo liet het CvB weten. Dat lukt met dit plan, zo is becijferd: het nieuwe beleid kost Saxion 3,7 miljoen euro: vijftig mille minder dan in 2019.

Om in te kunnen stemmen wil de CMR eerst nog met het CvB om tafel over details. Bijvoorbeeld hoe het moet met de reistijd. CMR-lid Wytse Mensonides drukt het college op het hart om goed te communiceren, en vooral ook na te denken over wanneer ieder onderdeel van het plan wordt doorgevoerd. “Het gaat hier om gedragsverandering”, zei hij. “Er zullen medewerkers zijn die hun ochtendroutine moeten aanpassen, bijvoorbeeld als ze kinderen naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dat heeft tijd nodig.”

De bedoeling is dat het nieuwe beleid in de loop van 2023 wordt ingezet.

rik

Rik Visschedijk

Gerelateerde artikelen

Kennismakingsinterview met bestuurder Inge Grimm: “Ik wil vooral voorspelbaar zijn”

Met Inge Grimm strikte Saxion een ervaren hbo-bestuurder. De ‘buurvrouw’ bovendien, die nog wel even polste of ze wel welkom was, voor ze solliciteerde. We spraken haar op haar 17e dag als bestuursvoorzitter, in een opvallend open interview. “Ik ben gek op blijspel en klucht, maar niet op het werk: daar ben ik echt what you see is what you get.”

Hoe overleeft Saxion de bloedhitte? “Ik heb een washandje mee om nat te maken”

Terwijl de mussen dood van het dak vallen en de tegels nog net niet uit de straat smelten, moet er op Saxion ‘gewoon’ nog gewerkt en gestudeerd worden. Maar hoe behoud je met deze temperaturen je waardigheid én zorg je dat je niet helemaal wegsmelt? SaxNow maakte een verhit rondje door de gebouwen in Enschede. “Je wil het liefst iets luchtigs aan, zonder dat je in je blote kont loopt.”

justitia

Examencommissie is volledig overtuigd van fraudegeval, maar studente Creative Business stelt vraagtekens bij procedure

Volgens de examencommissie van de AMA fraudeerde een studente bij het verslag van haar minor prestatiepsychologie. Dat is voor de examencommissie overduidelijk. “Ze heeft van de vijf alinea’s er vier letterlijk overgenomen, met een paar kleine wijzigingen.” Grote vraag daarbij was of de examencommissie bij de bestraffing daarvan de procedures ook goed gevolgd heeft; de studente zelf vindt van niet.