colton-duke-UExx0KnnkjY-unsplash.jpg

Medewerker op fiets naar werk, maar student met vliegtuig op studietrip naar New York?

Creative Business-studenten vliegen naar New York en Londen voor hun studiereis, terwijl Saxion dit voorjaar een nieuw ‘mobiliteitsbeleid’ vaststelde, dat medewerkers moet stimuleren zo duurzaam mogelijk te reizen. “Een studiereis is goed voor de ontwikkeling van studenten, maar kijk ook naar alternatieve bestemmingen dichter bij huis”, zegt regisseur duurzaamheid Wenda Hans.

Zoals Saxion zelf stelt in het duurzaamheidsbeleid: ‘Het is onze ambitie om in 2050, of zoveel eerder als mogelijk, onze mobiliteit (van medewerkers en studenten) volledig CO2-neutraal te hebben’. Om deze doelstelling te behalen, is het streven om zo min mogelijk te reizen met de auto of vliegtuig en in plaats daarvan op de fiets stappen of met het OV komen.

Het mobiliteitsplan dat dit voorjaar werd vastgesteld slaat niet op studenten, zegt Hans. Volgens haar zijn studiereizen erg waardevol, maar mogen hier wel een aantal vragen over worden gesteld. Zoals wat alternatieve bestemmingen zijn, dichterbij huis en per trein bereikbaar. Hans: “Ik ben er van overtuigd dat we dit gaan doen, maar op dit moment zijn we nog niet zover.”

Ook Johannes de Boer, beleidscoördinator internationalisering bij academie ACT, is van mening dat studiereizen een belangrijk onderdeel van het curriculum zijn voor veel studies. Dat geldt ook voor de Creative Business-studenten die afgelopen zondag in het vliegtuig naar New York stapten. Ze gaan hier een maatschappelijk vraagstuk onderzoeken en leggen daarvoor contact met bedrijven en organisaties, zo staat in de modulebeschrijving bij de studiereis.

Week minimaal

Op de vraag of Saxion dit soort reizen kan verantwoorden, antwoordt de Boer dat een verblijf van één week wel het minimum zou moeten zijn voor een vliegreis. “En het moet echt van meerwaarde zijn voor de student, het kan geen snoepreisje zijn waarbij ze de hele dag gaan zuipen”, zegt hij. “We moeten kijken wat we op zo’n locatie kunnen aanbieden, wat we hier op Saxion niet hebben.” Een goed voorbeeld vindt hij de reis bij de minor Business and Data Analytics, waarbij de studenten drie weken naar Sillicon Valley gaan.

In het mobiliteitsplan, dat dus op de medewerkers is gericht, staat: ‘we vliegen alleen indien noodzakelijk’ en ‘vliegen naar bestemmingen binnen een straal van 750 km is niet toegestaan’. Toch vliegen er binnenkort ook nog Creative Business-studenten naar Londen voor een midweek. Londen ligt op zo’n 350 kilometer van Enschede. Ze zouden in eerste instantie met de trein gaan, maar vanwege werkzaamheden reed deze niet.

Aanscherpen

Volgens Michelle Hagels, teamleider Creative Business, is bij het organiseren van deze studiereizen niet expliciet rekening gehouden met het nieuwe mobiliteitsbeleid. “Dat komt ook omdat een half jaar geleden, toen de reizen georganiseerd werden, dit nog niet bekend was bij ons.”

Wel zijn er twijfels over of de studiereis naar New York nog de juiste keuze is, zegt ze. “Ik verwacht dat we binnen ACT wel opnieuw naar ons aanbod studiereizen gaan kijken en ons beleid zullen aanscherpen, zodra het mobiliteitsbeleid voor studenten duidelijk is. We willen juist meer reizen aanbieden, maar dan wel binnen Europa, zodat we met de trein kunnen.”

Linde Verschoor