Met de definitieve keuze voor aannemer NTP is de bouw van het klimaatplein voor Ko Wierenga in Enschede begonnen. De eerste tegels zijn deze week al gelicht, om te kijken en meten hoe het onder het oppervlak is gesteld. De grootste werkzaamheden moeten voor het nieuwe collegejaar afgerond zijn. Met de aanleg is een investering van rond de 750.000 euro gemoeid. Projectleider Ali Zoulali: “De school blijft toegankelijk en we zorgen dat er zo min mogelijk overlast is.”
Het is een hele operatie: de transformatie van een simpel stenen plein van 3600 vierkante meter naar een ‘klimaatplein’. Deze week gaat een peilbuis de grond in, die een week blijft zitten. “Dat is onderdeel van het onderzoek dat we nu doen”, zegt Zoulali. “We kijken hoe hoog het grondwater staat en of we bijvoorbeeld een extra vergunning nodig hebben voor de werkzaamheden.”
Daarna begint het echte werk. De eerste fase, vanaf begin mei, pakt aannemer NTP het gedeelte tussen hemelsbreed het kunstwerk Reis naar de Horizon tot aan de M.H. Tromplaan aan. De tegels gaan eruit, bouwhekken worden gezet. “Dat duurt tot medio juni en dan pakken we de andere helft van het plein aan, richting de gevel”, zegt Zoulali. “Zo houden we steeds goede looproutes naar het gebouw.” Eind juli worden dan de verschillende groenvlakken aangelegd, voor zover dat kan midden in de zomer. De verdere aanplanting volgt dan in het najaar en het voorjaar.
Studenten blijven betrekken
Net als bij het ontwerp, worden bij de aanleg van het plein studenten veelvuldig betrokken, zegt Zoulali. “Studenten van Civiele Techniek krijgen een rol in de uitvoering en het toezicht.” Daarop is deze aannemer ook gekozen, zegt hij. “NTP heeft daar een duidelijk idee bij en ze gaan eerste- en tweedejaars nadrukkelijk betrekken. En niet alleen dat, maar ook scholieren worden uitgenodigd voor rondleidingen.”
Een groep Smart Solutions-studenten vanuit Facility Management en Creative Business buigt zich over een communicatieplan voor na de oplevering. “Om het verhaal te vertellen en te inspireren”, aldus Zoulali. “Want het klimaatplein blijft een onderzoeksplek.”
De overlast moet tot een minimum worden beperkt, en ook daar is deze aannemer op geselecteerd. Zoulali : “Op zich zal er niet veel geluidsoverlast zijn, maar bijvoorbeeld het aantrillen van de grond doen we niet tijdens toetsweken.” Ook de wegen rondom Saxion blijven gewoon toegankelijk. “Levering van apparatuur en grondstoffen doen we voor 8 uur ’s ochtends, zodat we zo min mogelijk voor oponthoud zorgen.”
Met de realisatie van het klimaatplein is een bedrag tussen de 750 en 850 duizend euro gemoeid, laat directeur Facilitaire Serviceorganisatie Jan Tromp weten. “De uiteindelijke investering hangt af van keuzes die we nog maken”, aldus Tromp. “We maken het plein geschikt voor de komende twintig à dertig jaar.”
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”