Eén thema staat centraal in het leven van Ahank Kano-Tarah: jongeren. Ze werkt als docent bij de academie Mens en Maatschappij, is raadslid van de gemeente Enschede en heeft sinds kort een eigen podcast. Daarmee wil ze een stem geven aan een generatie die niet goed gehoord wordt. “We nemen jongeren niet serieus.”
In haar dagelijkse werk als gemeenteraadslid merkt Kano-Tarah dat er bitter weinig naar jongeren omgekeken wordt. “In 9 van de 10 gevallen wordt de mening van jongeren helemaal niet gevraagd”, zegt ze. Is dat omdat maatschappelijke ontwikkelingen de jongeren niet genoeg interesseert? “Zo wordt het wel afgedaan, alsof besluiten van de gemeente hen niet boeit, maar ze hebben juist een hele duidelijke mening over maatschappelijke thema’s.”
In haar nieuwe podcast Jong & Betrokken wil Kano-Tarah jongeren wél de kans geven om hun mening te geven en hun persoonlijke verhaal te delen. “De podcast moet echt iets van de jongeren zelf worden”, vertelt ze. “Ze kiezen de thema’s en de gast nodigt zelf een opvolgende gast uit. Mijn rol is eigenlijk minimaal.”
Geef ze gehoor, geld en tijd
Zo hoopt ze haar steentje bij te dragen en dat jongeren beter zichtbaar worden in de maatschappij. “Geef ze gehoor, geld en tijd”, zegt ze daarover. Belangrijk, want Kano-Tarah merkt dat jongeren de hoop om gezien te worden beginnen te verliezen. “Ze zeggen bijvoorbeeld: Ik kan solliciteren voor een baan die ik écht wil, maar ik krijg toch geen andere baan dan die van fietskoerier.”

Foto's: Marlene Mahn
Opkomen voor mensen en ze een stem geven, het zat er al vroeg in bij Kano-Tarah. “Ik vind vrij snel ergens wat van en heb altijd al een sterke mening gehad”, zegt ze. De politiek trok haar om die reden al snel: al op jonge leeftijd werd ze actief bij de Jonge Socialisten.
Jaren later komt de politiek weer op haar pad. Toen ze drie jaar geleden aangespoord werd om zich kandidaat te stellen voor gemeenteraadslid van Enschede voor GroenLinks. Ze kreeg een flinke meerderheid van de stemmen. Maar ze kwam bepaald niet in een warm bad terecht. “Het was echt een giftige omgeving. Er werden bijvoorbeeld collega’s belachelijk gemaakt omdat ze de Nederlandse taal niet goed beheersten.”
Voor deze mensen kwam ze op, bijvoorbeeld door de burgermeester te confronteren met haar verhaal. “Als je burgervader bent van alle mensen, dan moet je ook voor iedereen opkomen.” Dat sommige collega’s geen hoi of doei meer zeggen, neemt ze op de koop toe. “Dat is dan maar zo. Als je je niet uitspreekt, verandert er ook niets.”
Kano-Tarah zal altijd blijven opkomen voor jongeren en minderheden, zegt ze. “Ik ben niet van de spelletjes en het theater. In de politiek sta ik voor inclusie, diversiteit en antidiscriminatie. Als docent sta ik naast de studenten, niet erboven. En met mijn podcast krijgen de jongeren hopelijk een podium.”
Gerelateerde artikelen
Hoogbegaafde student jaar later opnieuw tegenover examencommissie over beoordeling: “Vertrouwen is helemaal weg”
Een jaar nadat hij schikte met zijn examencommissie stond een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde opnieuw voor het College van Beroep voor de Examens (Cobex). Hij vindt het onterecht dat zijn afstudeerverslag (opnieuw) werd afgekeurd. Zijn ouders uitten forse kritiek tijdens de zitting. “Dit is de slager die zijn eigen vlees blijft keuren.”
Maerhaba Yishake (42) haalde onlangs haar zwemdiploma’s; “Wil iedereen in het gezin eruit kunnen zwemmen”
Ze groeide op in Ürümqi in het noordwesten van China, de miljoenenstad die volgens Maerhaba Yishake het verst van een zee of oceaan verwijderd. Daar was het helemaal niet gewoon om als kind op zwemles te gaan. Maar hier, in Enschede, is het dat wel. Haar kinderen van 7 en 11 jaar oud haalden al een poos geleden hun diploma’s tot en met C. Gevolgd door 42-jarige moeder, die onlangs haar C diploma behaalde. “Als ik ook maar één iemand kan inspireren om te leren zwemmen, dan ben ik al blij.”
Toetsing van hbo-onderzoek moet geen nattevingerwerk zijn vindt Sarah Coombs; ze promoveerde op onderzoek van hogescholen
Welk nut? Welke kwaliteit? En: welke impact heeft onderzoek van hogescholen eigenlijk? Is dat überhaupt te meten of op een andere wijze zichtbaar te maken? Zoals bijvoorbeeld bij universitair onderzoek gebeurt? Sarah Coombs (45) is onderzoeksadviseur op Saxion en vroeg het zich al langer af: hoe toetsen hbo-onderzoekers of hun onderzoek effect heeft. Ze promoveerde via Saxion en Universiteit Leiden op hoe je de impact van onderzoek aan hogescholen zichtbaar kunt maken.