De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Hij vraagt in de petitie om meer transparantie over de onderhandelingen rond de verkoop. De teller staat na een dag op 67 ondertekeningen. Liank Wienk (manager Facilitaire Serviceorganisatie) zegt ze blij is met het perspectief van de studenten. “Dat horen we graag.”
“Toen we in april op SaxNow lazen dat Saxion de verkoop van Epy Drost gaat onderzoeken ontploften de app-groepen: dit kan toch niet waar zijn”, zegt vierdejaars Thomas Pluim, die ook lid is van de opleidingscommissie van zijn Creative Business. Hij is zijn afstudeerstage aan het afronden, maar voelt toch de noodzaak om zich nu uit te spreken.
De ‘Glasbak’, zoals het gebouw ook wel wordt genoemd, is ‘een van de weinig gebouwen van Saxion waar studenten echt graag samenkomen. Er is sfeer, karakter en veel sociale interactie onder studenten’, schrijft Pluim in een mail aan zijn medestudenten waarin hij oproept om de petitie te ondertekenen.
Fijne sfeer onder studenten
De petitie roept het bestuur van Saxion op om de verkoopplannen stop te zetten en te zoeken naar andere mogelijkheden. Juist de Glasbak, waar de opleidingen Creative Business, Fashion and Textile Technologies, HBO-ICT en de associate degree Software Development gevestigd zijn, is een plek waar studenten graag samenkomen om te studeren maar ook om elkaar te ontmoeten, zegt Pluim. “Bovendien is de glasbak drie jaar geleden verbouwd. Er heerst een fijne sfeer en dat zie je ook terug in de NSE, waarin studenten aangeven dat ze die sfeer waarderen.”
Thomas maakt een hartje voor het Epy Drost-gebouw, ook wel 'de glasbak'. Foto's: Marlene Mahn
De sfeer beschreef columnist Frank Futselaar en tot voor kort docent bij Creative Business ook al in een column. “In het Epy Drost-gebouw zie je studenten buiten de les nog echt rondhangen omdat ze het er leuk vinden, iets wat je in de meeste van onze andere locaties bitter weinig tegenkomt.”
Het gebouw heeft ideale studiefaciliteiten, zegt Pluim. “We weten niet of we dit met een verhuizing op dezelfde manier terugkrijgen.” Daarnaast maakt hij zich zorgen over de tijdelijke oplossing voor studenten die er moet komen als het gebouw snel verkocht wordt. “Krijgen we dan wel dezelfde faciliteiten terug?”
De petitie vraagt daarnaast om meer transparantie over de plannen, de onderhandelingen over de verkoop en de gevolgen voor de faciliteiten, sfeer en onderwijskwaliteit.
“We moesten op SaxNow lezen dat de verkoop onderzocht wordt, maar hoorden niet van Saxion zelf”, zegt Pluim. Hij vindt dat studenten betrokken zouden moeten worden en dat zij in ieder geval gehoord moeten worden over hun studieplek en het eventuele verhuizen daarvan.
“Begrijp de onrust”
Arjan Zemann, directeur van de academie Creative Technologie, zegt te weten dat er onrust is en dat studenten verrast zijn door de mogelijke verkoop van Epy Drost, maar de petitie is nieuw voor hem. “Die onrust kan ik goed begrijpen. En dat is heel vervelend.” Tegelijk begrijpt hij ook dat het college van bestuur en FSO de verkoop van het gebouw onderzoeken. “We hebben gewoon te maken met minder studenten in de toekomst, dan moet je iets.”
Dat het oog dan valt op de Glasbak is volgens Zemann wel logisch. Hij zegt dat de eventuele verkoop niet ‘hoog over’ gaat, maar dat medewerkers en studenten juist vroeg worden geïnformeerd over de plannen. “Ik bespreek dit met de academieraad, maar er zijn ook sessies geweest met teamleiders en managers. We proberen iedereen op de hoogte te houden.”
Werkgroep tijdelijke huisvesting
Er is een werkgroep samengesteld die scenario’s maakt voor het geval Epy Drost wordt verkocht, zegt Arjan Zemann. Daarbij wordt ook rekening gehouden met een snelle verkoop, waarbij de opleidingen per 1 september 2027 al een nieuwe plek zouden moeten hebben. Die werkgroep begint binnenkort met het inventariseren wat er nodig is voor een goede nieuwe plek voor de opleidingen en studenten.
“Willen studenten betrekken”
Lian Wienk, manager FSO, kent de petitie ook nog niet, maar zegt ook te begrijpen dat er onrust is. Volgens haar zijn er veel gesprekken met de academie en probeert FSO ook studenten te betrekken in het onderzoek naar de mogelijke verkoop. “We hebben daarvoor studieverenigingen benaderd, maar daar krijgen we eigenlijk geen respons op. Daarom ben ik ook wel blij met zo’n petitie, want we willen juist graag van de studenten horen. We proberen transparant te zijn en hebben het onderzoek naar de verkoop ook op MijnSaxion gecommuniceerd.”
Wienk zegt dat het onderzoek naar de mogelijke verkoop nog loopt en dat er nu geen onderhandelingen plaatsvinden. Tegelijk hoort bij het onderzoek dat Saxion kijkt of er partijen geïnteresseerd zouden zijn in het gebouw. “Ik ga niet vertellen welke partijen dat zijn”, zegt ze. “Dat is niet goed voor je concurrentiepositie als je tot verkoop overgaat.”
Dat onderzoek gaat tot een advies aan het college van bestuur leiden, en die besluit dan of Epy Drost op de markt wordt gezet. “Maar we nodigen de studenten graag uit om in deze onderzoeksfase mee te denken”, zegt Wienk. “We gaan daar zelf ook nog actief mee bezig door nogmaals een ronde te maken langs de studieverenigingen.”
Gerelateerde artikelen
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”
INTRO 2026; dag korter en voor het eerst INTRO-app
De ‘introductieweek’ is dit jaar twee in plaats van drie dagen. Hierdoor is de INTRO-student minder geld kwijt aan een kaartje en zijn er ‘geen gaten in het programma’. Studenten kunnen dit jaar een app downloaden, waar ze alle informatie kunnen vinden. “De ene student wil feesten, een ander heeft daar juist geen zin in. Wij hebben daarnaar geluisterd.”