Saxion lijkt het moeilijk te vinden om zijn eigen regels te volgen, zo bleek toen woensdagochtend tijdens de INTRO de tap open ging. Dat terwijl er voor 16 uur geen alcohol geschonken zou worden en van eerstejaars, parents én organisatie wordt verwacht dat de rem op het alcoholgebruik gaat. Daar hoort bij dat je als hogeschool het goede voorbeeld geeft, en zorgt dat de eerstejaars zich ook kunnen vermaken als het begint te regenen, betoogt hoofdredacteur Rik Visschedijk.
De tap gaat tijdens de INTRO niet eerder dan vier uur ’s middags open, is een heel concrete maatregel in het nieuwe alcoholbeleid dat het bestuur van Saxion in het voorjaar vaststelde. Een maatregel die woensdag werd losgelaten in Deventer (infomarkt) en in de vroege middag ook in Enschede (Summer Festival). In de centrale hal, dus ín het gebouw van Saxion, zagen we rond 10.30 uur de eerste plastic bekers met bier in handen van eerstejaars.
Reden: slecht weer. Door de regen waren de buitenactiviteiten tijdens de introductiemarkt, en later het Summer Festival, niet aantrekkelijk. Eerstejaars en hun parents dreigden het terrein te verlaten, om hun heil elders in de stad te zoeken – en daar waarschijnlijk alsnog het eerste biertje van de dag te drinken. “Daarom heb ik gezegd: zet de tap maar open. Want we willen de studenten hier houden”, zei projectcoördinator Caroline de Graaf zei tegen SaxNow.
Haar beslissing om voorbij te gaan aan het geldende beleid, is te begrijpen. Zij is met haar groep verantwoordelijk voor een goede intro, en dat begint met de aanwezigheid van de eerstejaars. Lopen die voor je ogen weg, dan moet je iets.
Reacties
Op LinkedIn reageren Saxionners met sarcasme op het SaxNow-artikel. “Dus is er blijkbaar alcohol nodig om studenten bij het programma te houden. Dat zegt iets over de studenten en/of het programma?”, vraagt een collega zich af. Hij krijg bijval: “Dus het alcoholbeleid is afhankelijk van de weersomstandigheden?”. Weer een andere collega wijst op de mogelijkheid dat een slecht-weer-programma ontbreekt. Ook deze vragen en opmerkingen zijn steekhoudend. Helen Meijrink (Verpleegkunde) noemde het preventiebeleid eerder al een ‘gemiste kans’ in een ingezonden opinie.
Hier spelen twee belangen. De eerste is om studenten een volledige INTRO laten lopen, om zo de hogeschool te leren kennen en groepsgevoel te creëren. Maar de tweede is niet minder belangrijk: vanuit het Nationaal Preventieakkoord wil Saxion het gebruik en misbruik van alcohol terugdringen, zeker onder jongeren.
Hoewel de beslissing van de INTRO-organisatie te begrijpen is, valt het maar slecht te billijken dat eerstejaars ’s ochtends al biertjes, getapt door de catering van Saxion zelf, door de gebouwen lopen. De cultuur om het normaal te vinden dat er gedronken wordt, is de reden om beleid op te stellen. Daar hoort bij dat je als hogeschool het goede voorbeeld geeft, en zorgt dat de eerstejaars zich ook kunnen vermaken als het begint te regenen.
Investering
De school heeft daarin een verantwoordelijkheid. Daar lijkt Saxion moeite mee te hebben, want waar andere instellingen bijvoorbeeld kozen voor een geheel of deels vleesloze introductie, hield deze hogeschool het bij het een aanbod dat ook een vleesloze keuze mogelijkheid heeft. En de hamburgers, frikadellen en kroketten die er deze week doorheen gaan, zijn niet duurzaam en biologisch, maar van de categorie kiloknallers.
Het volstaat niet om te zeggen: we bieden aan wat de student wil. De hogeschool heeft een andere verantwoordelijkheid, één die ze nota bene zelf onderschrijft in het Nationaal Preventieakkoord. Daar past bij dat je meer doet dan een convenant naar beleid vertalen. Het vraagt ook om een investering. Of dat nu is in een regenbestendig introductie-programma of het voedsel tijdens de INTRO. Om nog te zwijgen van het reguliere aanbod in de kantines.
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”