Het is niet vaak, dat de vakbondsman in mij in actie moet komen. Over het algemeen zijn zaken in hogeschoolland, en ook binnen Saxion, prima geregeld. Maar toen het college van bestuur onlangs berichtte dat ze nog gaan uitzoeken of, en onder welke omstandigheden, docenten in schaal 10, die voor hun werkzaamheden de basiskwalificatie didactische bekwaamheid (BDB) nodig hebben, conform de cao in schaal 11 worden geplaatst, kwam er een rode, bijna revolutionaire, waas voor mijn ogen.
De tekst van de cao, die overigens al sinds juni bekend is, is namelijk helemaal niet ingewikkeld of multi-interpretabel: ‘Vanaf 1 september 2023 geldt dat functies waarvan onderwijsgevende taken deel uitmaken (docentfuncties), waarvoor het hebben van een volledige en overdraagbare bdb (hierin is de bke geïntegreerd) vereist is (of vergelijkbare functie-eisen**), minimaal op functieschaal 11 moeten worden gewaardeerd.’
Ik ken de tekst inmiddels vrij goed omdat ik hem meerdere keren heb uitgeprint en verspreid in docentenkamers, voorzien van uitroeptekens.
Nu zult u misschien zeggen: ‘Maar Frank, dan zal je toch eerst moeten definiëren voor welke onderwijsgevende taken BDB/BKE vereist is?’ Zeker. Gelukkig heeft Saxion dat in het verleden al gedaan: ‘Saxion's ambitie is dat 100% van de docenten BDB en BKE gecertificeerd is’, zo staat er in elke interne managementrapportage.
Kinderachtig
En: ‘Alle docenten (schaal 10, 11 en 12) met een aanstelling van 0.2 fte of meer dienen gecertificeerd te zijn voor didactische bekwaamheid, toetsing en basiskennis E-Learning’, zo staat te lezen op Eduxion. Zo zijn er nog vele andere documenten te vinden. Saxion vereist de volledige BDB dus voor al haar onderwijzend personeel, en dus vallen ze allemaal onder de betreffende passage in de CAO. En dus zou elke docent in schaal 10 (in ieder geval voor meer dan 0,2) fte in schaal 11 moeten komen te staan. Nu roepen dat het afhangt van welke werkzaamheden je als docent hebt, staat haaks op jarenlang eigen intern beleid, en is, eerlijk gezegd, nogal kinderachtig.
Het is overigens niet onbegrijpelijk dat het college van bestuur zit te zweten. Want Saxion is een van de hogescholen met het hoogste percentage docenten schaal 10, zoals uit het overzicht in dit artikel blijkt. Alleen de Hogeschool Rotterdam, de HAN en Leiden scoren hoger. Windesheim en Avans hebben vrijwel geen docenten in schaal 10. Dat zijn toevallig ook de twee brede hogescholen die altijd het beste uit alle vergelijkingsrijtjes komen, maar dat is vast toeval. Zelf ben ik ook ooit geworven in schaal 10, maar dat was wel kort na een economische crisis. De arbeidsmarkt is inmiddels ietwat anders.
Zeg vooral ‘nee’
Ondertussen zijn docenten op de AMM zich aan het organiseren. Maar het is nog net niet nodig om met rode vlaggen het hoofdgebouw te bestormen. Het zou echter wel goed zijn als alle schaal 10-docenten vast in gesprek gaan met hun leidinggevenden over welke werkzaamheden die, omdat ze BDB of BKE vereisen, in ieder geval niet meer passend zijn voor de huidige inschaling. Bij mijn weten gaat het in ieder geval om de volgende zaken:
- Elke betrokkenheid bij de ontwikkeling van nieuw onderwijs (die verplichte bijeenkomst over het nieuwe onderwijsmodel kun je dus overslaan)
- Eindverantwoordelijkheid dragen voor een vak
- Cijfers invoeren in Bison
- Studenten begeleiden in het Smart Solutions Semester als tutor of eerste beoordelaar (kom je dus goed mee weg)
- Elke betrokkenheid bij beoordeling van afstudeerders
Zeg dus vooral ‘nee’ als je als schaal 10-er dit soort taken wordt gevraagd te doen.
Een tweede belangrijke tip: praat met collega’s over hoe veel je verdient. Nederlanders praten vaak nog liever over hun seksleven dan over hun inkomen. Maar het is de beste manier om erachter te komen of anderen meer verdienen dan jij voor hetzelfde werk. Om diezelfde redenen hebben werkgevers er doorgaans een pesthekel aan.
Ik zal beginnen. Hallo, mijn naam is Frank, en ik zit bovenaan schaal elf.
Viva la revolución.
Gerelateerde artikelen
Drone met ‘vliegende hand’ voert voor het eerst onderhoud uit aan operationele windturbine
Een drone uitgerust met een gereedschapshand, die op grote hoogte onderhoud en inspectie doet op een operationele windturbine. Het lectoraat Smart Mechatronics and Robotics (SMART) testte deze drone, SARAX, voor het eerst en met succes in Eemshaven. De drone moet de veiligheid en efficiëntie van het onderhoud aan windturbines verhogen.
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
SaxNow Loopt Stage bij de schoonmaak: van poepsporen tot vergeten vuilniszakken (VIDEO)
Altijd al willen weten wie jouw lokaal schoonmaakt of hoe de broodjes in de kantine worden gemaakt? In SaxNow Loopt Stage onthullen we de geheimen achter de schermen van Saxion. In aflevering 1 loopt Sterre (21) mee met schoonmaakster Jackie (62). “Ik ga dit niet aan mijn moeder vertellen, want dan moet ik dit thuis ook doen.”