Studenten vinden 3S onvoldoende waardevolle en betekenisvolle module, projectbureau wil doorbouwen

Studenten die vorig studiejaar het Smart Solutions Semester volgden geven een onvoldoende aan de module op de vragen of ze het waardevol en betekenisvol vonden. Ook zeggen ze dat ze lang niet de tijd in het semester investeren die ervoor staat. Dat blijkt uit een evaluatie door het projectbureau. Volgens projectleider Marnieke Haaksema is er desondanks genoeg reden om door te bouwen aan het semester, dat vorig jaar aan een nieuwe opzet is gestart. “We willen de stijgende lijn voortzetten.”

De evaluatie is gehouden onder zowel de herfst- als de lentelichting en is representatief. Studenten geven een onvoldoende op de vragen of het semester een waardevolle module is, en of het een betekenisvolle leerervaring is. Dat doen ze op een vijfpunts-schaal waarbij een waardering onder de drie onvoldoende is. Wel zeggen ze het belang van interdisciplinair onderwijs in te zien. En dat ze denken dat ze een rijke leerervaring opdoen door interdisciplinair samen te werken in hun studie.  

Weinig studenten zeggen de voorgeschreven 30 uur per week aan het semester te hebben besteed. De meesten geven aan dat ze 9 tot 16 uur of 17 tot 24 uur hebben gewerkt aan het semester. Opvallend is dat bijna een kwart van de voorjaarslichting zegt dat dit 0 tot 8 uur was. “Maar we weten niet of deze cijfers bij andere onderwijsmodules hetzelfde laten zien”, aldus Haaksema.  

1700 studenten

Aan het vernieuwde Smart Solutions Semester deden het vorig studiejaar ruim 1700 studenten mee uit 24 opleidingen. Ze werkten aan 240 vraagstukken vanuit de beroepspraktijk en lectoraten. Die verdeling is zo ongeveer 50-50, zegt Haaksema. “Daarbij nemen de lectoraten natuurlijk hun verbinding met de praktijk mee.”

Op andere vragen zijn de studenten positiever. Zo waarderen de studenten de begeleiding, beschikbaarheid en bekwaamheid van hun tutor met een voldoende tussen de 3 en 4. En ook de toetsing krijgt een voldoende. Opvallend is de voorbereiding op het semester: studenten geven aan dat ze onvoldoende wisten wat ze konden verwachten van 3S en de meeste studenten kregen hun informatie via medestudenten.

Negatieve sfeer

Dat studenten elkaar informeren over het Smart Solutions Semester is misschien ook een deel van het probleem met de studentwaardering, denkt Haaksema. “Er is een negatieve sfeer ontstaan over het semester, terwijl we echt heel veel hebben verbeterd”, zegt ze. “Het gesprek blijft gaan over algemene studentervaring en tevredenheid, in plaats van over ambitie en onderwijskwaliteit.”

Ze geeft aan dat de matching is veranderd, er meer wordt gewerkt met vaste teams van tutoren en de ambitie om opleidingen verplicht mee te laten doen aan het semester is losgelaten. Opleidingen bepalen zelf, in afstemming met de decentrale medezeggenschap, op welke wijze ze uitvoering geven aan de ambities op het gebied van interdisciplinair onderwijs.

De ervaringen van studenten en docenten met de vernieuwde onderwijsmodule en de Learning Communities als leeromgeving, vormen een solide basis om verder te bouwen aan de kwaliteit van de uitvoering van het semester, staat in de evaluatie. Haaksema wijst erop dat studenten namelijk het belang van multidisciplinair onderwijs onderschrijven. “Daarbij is er een stijgende lijn in de waardering van de herfst- en de voorjaarslichting.”

Studenttevredenheid

De studenttevredenheid is al lang een probleem in het semester. Toenmalig bestuurder Timo Kos zei dat de waardering naar minimaal een 8 moest, toen in 2021 studenten de module met een 5,3 beoordeelden.  

Het projectbureau stuurt niet op studenttevredenheid of populariteit, maar op onderwijskwaliteit, zegt Haaksema. “We vragen geen algemeen rapportcijfer. In de evaluatie schrijft het projectbureau dat studenten in deze vorm van onderwijs, die minder docent-gestuurd is, flink worden uitgedaagd.

Daarmee kunnen ze het semester als complex ervaren, en ook onvoldoende waarderen. Verschillende onderzoeken zouden dat ook uitwijzen. In Scandinavische landen, staat in de evaluatie, wordt deze vorm van onderwijs aangeboden, ongeacht de waardering van studenten.

Haaksema zegt graag te zien dat de studentwaardering een voldoende wordt, maar dat het dus ook verklaarbaar is dat studenten niet heel tevreden zijn. “Pas later, als onze studenten als professionals aan de slag zijn in de beroepspraktijk die in toenemende mate complex en uitdagend is, merken zij dat het belangrijk is dat je interdisciplinair kunt samenwerken”, vertelt ze. “Dat hoor ik ook terug van alumni.”

Voor deze evaluatie zijn oud-studenten niet bevraagd. “Het is een goed idee deze lichting studenten nogmaals te bevragen nadat hun loopbaan is gestart”, zegt ze.

CMR is kritisch op Smart Solutions Semester

Een eerdere versie van de evaluatie, die onlangs aandacht kreeg in een bericht op mijnsaxion, werd in juni besproken in de Centrale Medezeggenschap. De CMR was niet blij met de vorm: ze hadden verwacht een evaluatie te krijgen van 3S sinds het begin in 2016, en niet van één jaar. De CMR was kritisch over de evaluatie en over 3S: “Zo willen we niet nog een jaar door.”

 

rik

Rik Visschedijk