Saxion Deventer buiten exterieur (2).jpg

Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid

Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.

Saxion stuurde alle medewerkers een vragenlijst om zo te kijken hoe ze de herinrichting beleven: bijvoorbeeld of ze zich voldoende betrokken voelen en wat het doet met het welzijn van medewerkers. In totaal vulde 56 procent van de medewerkers die vragenlijst ook in.

Op een vijfpuntschaal konden medewerkers hun antwoord geven op elf stellingen, variërend van (1) helemaal oneens tot (5) helemaal eens. Dat leidde tot vijf oordelen: onvoldoende, neutraal, voldoende, goed en uitstekend.

Acht van de in totaal elf stellingen scoren in de middelste classificatie ‘voldoende’. Drie vragen scoren in de één na laagste ‘neutraal’.

Het hoogst scoort de hogeschool op het thema ‘impact op het werk’: daar scoort Saxion gemiddeld een 3,9 op een vijfpuntsschaal. Volgens Saxion betekent dat dat mensen goed hun werk kunnen blijven doen en goed weten bij wie ze terecht kunnen met vragen. Ook ervaren ze volgens de hogeschool de samenwerking binnen hun team als positief.

Betrokkenheid

Op betrokkenheid van medewerkers bij de herinrichting scoort de hogeschool minder: daar scoort de hogeschool met een 3,1 het laagst van alle elf stellingen. De hogeschool heeft daar in een communicatiebericht over de uitslagen op Mijn Saxion een uitleg voor: ‘Dit beeld past bij de huidige ontwerpfase van de herinrichting, waar medewerkers minder bij betrokken zijn geweest.’

Saxion scoort ook ‘neutraal’ op de vragen over het vertrouwen in de manier waarop de herinrichting wordt aangepakt en het vertrouwen in de eigen werksituatie na de herinrichting. 

De vragenlijst heet officieel een ‘pulse survey’: dat is de (tijdelijke) opvolger van het grote medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO), omdat dit beter aan zou sluiten bij de herinrichting. Saxion gaat in oktober nog zo’n korte survey laten houden. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nederlands Expertisecentrum Vitaliteit (NEV).

Saxion communiceerde zelf vandaag op MijnSaxion (link voor medewerkers) over de uitkomsten van de pulse survey. Daarin valt te lezen dat ‘het merendeel van de thema’s wordt beoordeeld met ‘voldoende’ en ‘goed’. Maar dat lijkt niet te kloppen. Voor een ‘goed’ is (minimaal) een 4 nodig op de vijfpuntschaal, maar die is er niet. De scores zijn het hoogst bij het blokje ‘impact op het werk’, maar de teller blijft steken op twee keer een 3.9, een 3,8 en een 3.7.  

bas, rik

Bas Klaassen, Rik Visschedijk