Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
Saxion stuurde alle medewerkers een vragenlijst om zo te kijken hoe ze de herinrichting beleven: bijvoorbeeld of ze zich voldoende betrokken voelen en wat het doet met het welzijn van medewerkers. In totaal vulde 56 procent van de medewerkers die vragenlijst ook in.
Op een vijfpuntschaal konden medewerkers hun antwoord geven op elf stellingen, variërend van (1) helemaal oneens tot (5) helemaal eens. Dat leidde tot vijf oordelen: onvoldoende, neutraal, voldoende, goed en uitstekend.
Acht van de in totaal elf stellingen scoren in de middelste classificatie ‘voldoende’. Drie vragen scoren in de één na laagste ‘neutraal’.
Het hoogst scoort de hogeschool op het thema ‘impact op het werk’: daar scoort Saxion gemiddeld een 3,9 op een vijfpuntsschaal. Volgens Saxion betekent dat dat mensen goed hun werk kunnen blijven doen en goed weten bij wie ze terecht kunnen met vragen. Ook ervaren ze volgens de hogeschool de samenwerking binnen hun team als positief.
Betrokkenheid
Op betrokkenheid van medewerkers bij de herinrichting scoort de hogeschool minder: daar scoort de hogeschool met een 3,1 het laagst van alle elf stellingen. De hogeschool heeft daar in een communicatiebericht over de uitslagen op Mijn Saxion een uitleg voor: ‘Dit beeld past bij de huidige ontwerpfase van de herinrichting, waar medewerkers minder bij betrokken zijn geweest.’
Saxion scoort ook ‘neutraal’ op de vragen over het vertrouwen in de manier waarop de herinrichting wordt aangepakt en het vertrouwen in de eigen werksituatie na de herinrichting.
De vragenlijst heet officieel een ‘pulse survey’: dat is de (tijdelijke) opvolger van het grote medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO), omdat dit beter aan zou sluiten bij de herinrichting. Saxion gaat in oktober nog zo’n korte survey laten houden. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nederlands Expertisecentrum Vitaliteit (NEV).
Saxion communiceerde zelf vandaag op MijnSaxion (link voor medewerkers) over de uitkomsten van de pulse survey. Daarin valt te lezen dat ‘het merendeel van de thema’s wordt beoordeeld met ‘voldoende’ en ‘goed’. Maar dat lijkt niet te kloppen. Voor een ‘goed’ is (minimaal) een 4 nodig op de vijfpuntschaal, maar die is er niet. De scores zijn het hoogst bij het blokje ‘impact op het werk’, maar de teller blijft steken op twee keer een 3.9, een 3,8 en een 3.7.
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
Medezeggenschap stemt definitief niet in met twee door CvB voorgestelde wijzigingen van de nieuwe organisatie
De Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) heeft definitief niet ingestemd met twee door het College van Bestuur voorgestelde wijzigingen van de nieuwe hoofdstructuur. Dat betekent dat Team Taal niet wordt ondergebracht bij de nieuw te vormen academie ‘Maatschappij’. Ook worden de ambtelijke ondersteuning van de medezeggenschapsorganen en de examencommissies niet gecentraliseerd.
Medezeggenschap wil zeven ‘kardinale punten’ anders zien voor het instemt met de reorganisatieplannen
De Centrale Medezeggenschap ziet nog zeven ‘kardinale’ punten die het opgelost wil zien, voor het kan instemmen met de reorganisatieplannen. Dat bleek vorige week, toen de zogenaamde 80-procentversie van de plannen werd besproken. Ook denkt de medezeggenschap dat de reorganisatie meer ‘gefaseerd’ kan worden doorgevoerd door financiële meevallers, om zo gedwongen ontslagen te voorkomen.