fab

Saxion halveert aantal academies en diensten bij reorganisatie; “We begrijpen dat er grote zorgen zijn”

Saxion staat voor een grote reorganisatie waarbij van de twaalf academies er zo’n zes overblijven en het aantal diensten van negen naar ongeveer vier wordt teruggebracht. Idee hierbij is om de ‘samenhang, robuustheid en eenduidigheid van de hoofdstructuur van diensten en academies te versterken’, staat in een interne update.

De nieuwe organisatie van Saxion zal uit veel minder academies en diensten bestaan en daarmee wordt ook gesneden in het aantal leidinggevenden op directeursniveau. Of er ook personele consequenties zijn is nog onduidelijk, laat woordvoerder Karin Effing weten. “We begrijpen dat er zorgen zijn, maar hier kunnen we helaas nog niets over zeggen omdat we nog onderzoeken hoe we gaan reorganiseren. Zodra er meer duidelijk is, communiceren we met de medewerkers.”

De woordvoerder kan ook nog niet vertellen of er geld wordt gereserveerd voor eventuele afvloeiingsregelingen. “Daar is het nu nog te vroeg voor.”

De verwachting is dat het college van bestuur eind oktober een eerste update geeft, en er in november een voorgenomen besluit wordt genomen over hoe de nieuwe organisatie eruit komt te zien. Besluitvorming volgt dan in december. “Dat is inderdaad een snel maar ook zorgvuldig proces”, zegt Effing. “Daar is voor gekozen omdat we de medewerkers niet te lang in onzekerheid willen houden.”

Veel belangen

De directeuren van de diensten en de academies werken mee aan de reorganisatie, waarbij ongeveer de helft van de directeursfuncties verdwijnt. Daarvoor is een programmateam aangesteld en managementbureau Boer en Croon begeleid het proces, laat Effing desgevraagd weten. “We kozen voor een extern bureau vanwege de complexiteit en omvang van de reorganisatie. Zorgvuldige en objectieve begeleiding is belangrijk omdat er veel belangen spelen.”

Effing wil niet vertellen welk bedrag er met die begeleiding gemoeid is. “Dat lijkt me niet belangrijk. Het bedrag past binnen de kaders van de begroting.”

Hoe de academies en diensten worden samengevoegd wordt nog onderzocht, zegt Effing. Het is dus niet zo dat per se de kleinere eenheden worden samengevoegd of opgaan in anderen. “We kijken naar de samenhang, evenwichtigheid en de robuustheid van de eenheden. Doel is dat we straks slagvaardig, wendbaar en toekomstbestendig zijn.”

De (centrale) medezeggenschap en de raad van toezicht worden betrokken bij de reorganisatie. Dat is ook nodig, omdat de CMR moet instemmen en de RvT de aanpassing van de ‘hoofdstructuur’ moet goedkeuren. “We vinden het belangrijk om de medezeggenschap mee te nemen in het ontwerp van de nieuwe organisatie”, zegt ze.

Onzekerheid

De CMR wordt inderdaad meegenomen, zegt voorzitter Nico Kerssens. Ze zijn twee weken geleden op hoofdlijnen geïnformeerd. “Maar we weten niet veel meer dan in de update op intranet staat.” Kerssens vindt de snelheid van de besluitvorming ‘goed en te begrijpen’. “Er is veel onzekerheid onder de collega’s, zowel onderwijzend als ondersteunend. En ook bij de directeuren, waarvan het aantal wordt teruggebracht.”

De CMR ziet ook dat de studenteninstroom snel terugloopt en dat er keuzes gemaakt moeten worden. “Nu we opleidingsmanagers hebben aangesteld heb je eigenlijk al een ander model, waarbij een directeur wat meer op afstand van de opleiding kan staan”, zegt hij op persoonlijke titel.

Eerdere fusiepoging mislukte

Opmerkelijk is dat het anderhalf jaar geleden niet lukte om de academies BBT en LED te fuseren, vooral door interne weerstand. De medezeggenschap stemde destijds niet in met het collegevoorstel. Woordvoerder Karin Effing denkt dat de situatie toen anders was dan nu, en dat Saxion geleerd heeft van die ervaring. “Nu is er de noodzaak om tot flinke structurele bezuinigingen te komen om ook in de toekomst financieel gezond te blijven.”

Dat ziet ook Kerssens zo. Destijds vond de CMR de argumenten voor die fusie niet zo sterk, zegt hij. “De situatie nu, met minder studenten en minder geld, is een andere.” De huidige twaalf academies zijn vrij organisch ontstaan, geeft hij aan. “Je kunt nu kijken wat een logische bundeling is en misschien kijken naar de synergie tussen academies.”

rik

Rik Visschedijk